Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helt siden den første oljekrisen i 1973 har eksperter verden over spådd V8-motorens sikre død innen overskuelig fremtid. Men den gamle og velbalanserte vinkel-konstruksjonen har vist seg å være seiglivet.

Stadig gjentas imidlertid profetien, spesielt med fokus på hva som skjer i USA – V8-ens virkelige hjemmebane. Det kan neppe være mer enn et år siden vi skrev om det sist, og i tiden etterpå har vi hatt minst én nyhetsmelding om at trenden har snudd, og at amerikanerne kjøper større motorer igjen.

Les også: Chevrolets smallblock er verdens mest produserte V8

Mer enn halvparten firere

Nå viser imidlertid tall fra analyse-giganten J. D. Power at de små i stadig større grad tar over for de store motorene. I første halvdel av 2013 satt det en firesylindret motor i hele 55,8 prosent av bilene som ble solgt i USA. Det er opp 1,7 prosentpoeng sammenlignet med tallet for hele 2012.

Det er ikke overraskende stigende bensinpriser som gjør at flere amerikanere dropper de større motorene, men også utviklingen mot mer og mer kraftfulle firere med turboer og effektive girkasser.

Av premiumprodusentene er det Audi som har solgt størst andel av sine biler med firesylindret motor på det amerikanske markedet. BMW følger på den neste plassen - og de solgte ingen modeller med firer i USA så sent som for fem år siden.

Miljøhensyn nevnes selvsagt også som en faktor, samt at stadig flere av bilene amerikanerne foretrekker faktisk kan leveres med firesylindrede motorer – gjerne som et ledd i produsentenes bestrebelser på å oppfylle de stadig tøffere CAFE-kravene.

Strammere snittkrav

CAFE står for Corporate Average Fuel Economy, og systemet ble innført i USA allerede i 1975:

Her legges snittforbruket til de bilene som hver enkelt produsent selger i USA hvert år til grunn for hvorvidt produsenten må betale en straffeavgift til den amerikanske staten eller ikke, og det er ikke småpenger det er snakk om – faktisk rundt 5 dollar per bil per 0,1 mile per gallon under kravet.

Incentivet for produsentene er altså åpenbart: Jo flere ”sparebøsser” de kan selge for å bedre snittet, jo flere bensinslukere kan de også tillate seg å selge i den andre enden av skalaen. Og de aller fleste produsentene har noen slike modeller som både gir status på markedet, og ekstra god fortjeneste i kassa.

Flere tilbyr firere

Om tallene går noe opp og ned fra år til år og kvartal til kvartal, er den langsiktige trenden forholdsvis klar. J. D. Power har tatt for seg perioden 2008 – 2013, og har der noen interessante observasjoner:

I 2008 var det kun fem produsenter som solgte mer enn 90 prosent av sine biler på det amerikanske markedet med det J. D. Power klassifiserer som ”små motorer”, det vil si tre, fire og fem sylindre. I dag gjelder det 11 produsenter.

Les også: Volvo S80 V8 - anonym svenske med superkrefter

10 produsenter hadde den gang ikke mindre motoralternativer enn seks sylindre, blant dem Buick og BMW. I dag er det bare tre slike produsenter igjen.

Amerikanske analysebyråer som J. D. Power kaller alle motorer med opp til fem sylindre "små". Så langt har kun Smart blitt solgt med tre sylindre i USA, men nå kommer Fords EcoBoost 1-litersmotor også i den amerikanske Fiestaen.

Audi er for øvrig den av premium-produsentene som har høyest andel firesylindrede motorer på det amerikanske markedet, fulgt av BMW.

Snart kommer tresylinderne...

I dag er for øvrig Smart den eneste bilprodusenten som selger biler med tresylindret motor i USA. Dette forandres snart, når Ford innfører sin 1-liters EcoBoost-motor også i den amerikanske Fiestaen. Også GM skal ha slike motorer på beddingen.

Betyr dette at V8ens dager snart er talt også i de aller råeste bilene? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: Ascona B med V8 og cabriolet - dette var 80-tallsdrømmen