Hondas superbil NSX er råtøff bakfra, men ganske anonym ellers. Denne er dog kostbar nok   men så har også en virkelig legende eid den. (Foto: ebay.co.uk)
Hondas superbil NSX er råtøff bakfra, men ganske anonym ellers. Denne er dog kostbar nok men så har også en virkelig legende eid den. (Foto: ebay.co.uk)

Honda NSX: Den har vært eid av en ekte legende

Superbilen har til og med fotavtrykket hans på en av gulvmattene.

Etter noen år i skyggenes dal begynner flere og flere å få øynene opp for det som kanskje var verdens beste superbil, rent kvalitetsmessig. For det var akkurat det Honda var ute etter å få til med sin NSX.

Så er det jo slik at superbiler gjerne skal være omgitt med en viss mystikk, temperament og en stamtavle med tradisjonsrike navn og høy status. Det var her Honda bommet: De laget en for ”klinisk” og perfekt bil, og de manglet tradisjonen.

Se video: Her kjører 9-åringen superbil - mens pappa filmer!

NSX ble bare enda en ”perfekt” japaner, uten den helt store personligheten.

Perfekt – med Ayrton Sennas hjelp

For tilnærmet perfekt var den. Ikke minst takket være at man involverte folk i utviklingen som virkelig visste ett og annet om å kjøre bil under ekstreme forhold, og som kunne hjelpe til å fintune oppsettet. En av dem var den brasilianske F1-føreren Ayrton Senna, som skal ha kommet med flere konkrete innvendinger mot hvordan bilen var satt opp i utgangspunktet.

Også interiøret i NSXen var nøkternt, funksjonelt - og litt kjedelig. Her er det i det minste like fint etter bare 31.000 miles, selv om det er en dokumentert gassglad kar som var første eier. (Foto: ebay.co.uk)
Også interiøret i NSXen var nøkternt, funksjonelt - og litt kjedelig. Her er det i det minste like fint etter bare 31.000 miles, selv om det er en dokumentert gassglad kar som var første eier. (Foto: ebay.co.uk)

For det fikk han selvsagt klekkelig betalt – går vi ut fra. Og minst to NSXer til privat bruk, som nok ble belastet produsentens PR-budsjett. For hvis Senna ble observert kjørende rundt i bilen på noen sentrale steder i verden, var det selvsagt en stadig påminnelse til publikum om at han hadde vært med og utviklet den.

Hans egen bil til salgs

En av bilene som ha freste rundt i har nå vært til salgs på britiske eBay.co.uk. Bilen står i Algarve, Portugal og startprisen var på i underkant av 50.000 pund, eller rundt 450.000 kroner. Da skal man nok legge veldig vekt på Senna-eierskapet for at det skal føles som en spesielt god handel.

Se annonsen her:

Honda gikk til oppgaven med å bygge seriøs superbil med typisk japansk nøkternhet og seriøsitet. Dermed ble bilen også både nøktern og seriøs - og kanskje ikke fullt så morsom som de litt mer fyrrige variantene. (Foto: ebay.co.uk)
Honda gikk til oppgaven med å bygge seriøs superbil med typisk japansk nøkternhet og seriøsitet. Dermed ble bilen også både nøktern og seriøs - og kanskje ikke fullt så morsom som de litt mer fyrrige variantene. (Foto: ebay.co.uk)

Men for all del, det er en flott bil. Den sorte 1993-modellen har bare 31.000 miles på telleren, og det var nok ikke mye Senna selv fikk kjørt med den – han omkom jo i en voldsom krasj i et formel 1-løp i San Marino, Italia, i mai 1994.

Nåværende eier skal ha eid den i 17 år allerede, og vi forstår det slik at han i sin tid kjøpte den fra Sennas familie.

Les også: BMWs klassiske M1 kan få en oppfølger

Stasjonert ved Estoril

Denne bilen skal ha blitt stilt til hans disposisjon av en privat sponsor, og var ”stasjonert” på en eiendom i Sintra, like ved F1-banen i Estoril. Alt loves å være i den skjønneste orden med den flotte bilen, og nærmest urørt etter at Ayrton Senna parkerte den for siste gang.

Selv fotavtrykket hans skal være bevart i en av gulvmattene!

Slik ser altså Ayrton Sennas fotavtrykk ut. Ja, det skal være der ett eller annet sted, hvis du leter. Lykke til med å forsøke å dokumentere hva dette er for en eventuell fremtidig kjøper... (Foto: ebay.co.uk)
Slik ser altså Ayrton Sennas fotavtrykk ut. Ja, det skal være der ett eller annet sted, hvis du leter. Lykke til med å forsøke å dokumentere hva dette er for en eventuell fremtidig kjøper... (Foto: ebay.co.uk)

Billigere i Norge

I øyeblikket ligger det en ganske fin norskregistrert på Finn.no til 340.000 kroner, så du må nok ha vært mer enn normalt Formel 1-interessert for å legge ut såpass mye mer for denne auksjonsbilen, inklusive moms – men før registreringsavgift.

Og gulvmatten med fotavtrykket etter Ayrton selv – den hadde vi nok tatt med inn og spikret inn i glass og ramme for ikke å forringe investeringen ...

Les også: Dette kunne blitt tidenes første super-Audi