Bilen min VW Boble: Se hva Hans Olav ga kona i bursdagsgave

Veteranbilen sjarmerer - men noen blir provosert også.

De fleste nordmenn har minner fra en slik. Men få av de mange som finnes er så godt bevarte som denne   selv om den er modifisert på et par punkter som virkelig skaper reaksjoner. (Foto: Privat)
De fleste nordmenn har minner fra en slik. Men få av de mange som finnes er så godt bevarte som denne selv om den er modifisert på et par punkter som virkelig skaper reaksjoner. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Luksusbiler og drømmebiler i all ære, men det er og blir noe veldig spesielt med biler som vi husker fra barndommen. Biler vi tok på og satt i baksetet på får frem nostalgien i oss, selv om de den gang var helt dagligdags i trafikken.

Les også: Sjelden muskel-Buick selges etter en mannsalder i låven

Og er det én bilmodell som nær sagt alle nordmenn har et forhold til, så er det Bobla. Bilen som aldri har hatt ”Boble” som offisielt navn, men der kallenavnet har vokst seg så sterkt at bare de mest følelseskalde unnlater å skrive det med stor ”B”.

Mange finnes, få velbevarte

De ble solgt i enorme antall, og gjennom en lang periode. Dermed finnes det også en del bevarte, men felles for de aller fleste er at de er godt brukt – om ingen har rukket å restaurere dem ennå. Dette var tross alt billige biler, og svært få så noe poeng i å behandle dem med silkehansker når de begynte å bli både ti og 20 år gamle.

Et slikt syn lurte rundt hvert et garasjehjørne i hvert et boligfelt på 1960- og 1970-tallet. Det er lengre mellom dem i dag. (Foto: Privat)
Et slikt syn lurte rundt hvert et garasjehjørne i hvert et boligfelt på 1960- og 1970-tallet. Det er lengre mellom dem i dag. (Foto: Privat)

Unntak finnes fra den regelen, også. Om enn vi tipper at det er andre tilfeldigheter som ligger til grunn enn et bevisst ønske om å ta vare på bilen for ettertiden når biler som denne dukker opp.

Original lakk – og lukt...

Dette eksemplaret hører nemlig hjemme i en liten og eksklusiv gruppe av det vi kan kalle ”autentiske” gamle Bobler, der alt er akkurat som det var den gang – ned til den urørte, gamle lakken og lukten inne i coupeen.

Skistativ og noen klassiske kofferter i den like klassiske takgrinden er typiske Boble-tilhør som nok er mer vanlige i dag enn de var den gangen. (Foto: Privat)
Skistativ og noen klassiske kofferter i den like klassiske takgrinden er typiske Boble-tilhør som nok er mer vanlige i dag enn de var den gangen. (Foto: Privat)

Nå skal det sies at et par små detaljer ikke er helt som de en gang var på denne bilen. Den unge eieren har blitt fristet til å bredde felgene bak, og å senke bilen for å få frem en litt mer iøyenfallende ”look”. Og ingen kan være i tvil om at han har oppnådd det han ønsket.

Akkurat slikt gjør man ikke helt ustraffet med en gammel og urørt klassiker som denne. Ikke alle er begeistret, og vi forstår det slik at de også gir uttrykk for det. Men det er nå snakk om inngrep som kan reverseres igjen den dagen lysten måtte komme – og i mellomtiden gir bilen både oppmerksomhet og en veldig korrekt følelse av å kjøre ”gammel-Boble”.

Populær opplevelses-gave

En følelse ikke minst eierens kone setter pris på, forstår vi. For denne bilen har oppfylt en gammel drøm om å få oppleve hvordan det var å kjøre en slik bil – og det er slike opplevelser man husker en stund.

Les også: Slik får du Bobla til å skille seg ut i mengden

Eier: Hans Olav Askjer, (24 )

Bosted: Tønsberg

Kurver og hyller under dashboardet var populære tilbehør på 1960-tallet, og entusiaster blar gladelig opp hyggelige summer for slikt i dag. (Foto: Privat)
Kurver og hyller under dashboardet var populære tilbehør på 1960-tallet, og entusiaster blar gladelig opp hyggelige summer for slikt i dag. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Jobber som kranbilsjåfør i Tønsberg og omegn, har alt av motorisert interesse og liker å holde på med bil.

Skistativ og gule ekstralys

Bilen: VW Boble 1.200 cc, 1965-modell. 32 hestekrefter, 52.000 km på telleren, og original lakk.

Hvor lenge har du eid bilen: Har eid den i et halvt år nå.

Hva har du gjort med den: Forrige eier har senket bilen med Puma senkesett foran og bak, og strekt bakfelgene. Jeg har satt på tidsriktige kofferter og ski, montert øyelokk og originale Bosch gule ekstralykter.

Med bare drøyt
Med bare drøyt

Liker best med bilen: Linjene i karosseriet, lyden og at uansett hvor man kjører, er det en eller annen som kommer bort og slår an en hyggelig prat om sitt forhold til boble eller veteranbil.

Les også: Verdens tøffeste Boble er signert Gunter Artz

Liker minst med bilen: Hvem kan vel ikke like en liten sjarmør som Bobla...

Beste opplevelse med bilen: Å komme kjørende inn på gårdsplassen hjem til min kone, overrekke henne bursdagspresangen og la henne oppfylle barndomsdrømmen sin, kjøre Boble!

Drømmer om Audi R8 og Amazon

Framtidsplaner for bilen: Polere, vaske og nyte de siste dagene av sommeren.

Drømmebil: Audi R8 V12 TDI, Nissan GT-R 1972-modell og Volvo Amazon 123 GT.

Annet: VW Boble er en bil mange har vokst opp med og mange har minner om. Selv om bilen er senket og satt på bredda bakfelger, så skal jeg holde den så original og tidsriktig som mulig. Noen vil mene at jeg allerede har ødelagt den, men hver sin smak når det gjelder styling.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Kan du hjelpe Liv å finne igjen hennes gamle Boble?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Hans Olav om? Bruk kommentarfeltet under!