Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ordet ”unik” brukes muligens for ofte av oss biljournalister. I så fall ber undertegnede om unnskyldning for en del tidligere forseelser, og hevder bastant at det virkelig er på sin plass denne gangen.

Og alle som kan sin racing-historie vil være enige i at det her er på sin plass.

Les også: Slik ser det ut i en klassisk rally-Cortina

Bilen på bildene er nemlig en av kun 200 produserte av Fords en gang så lovende rallybil, som var bygget med én oppgave i tankene: Å gi de totalt dominerende Audi Quattroene skikkelig juling i motorsportsammenheng.

Norsk helt siden 1987

At en slik bil nå snart 30 år senere finnes i Norge er på ingen måte noen selvfølge. Dette er biler som lenge har hatt høy samleverdi internasjonalt, og med 200 produserte ene og alene for rallybruk er det vel trygt å regne med at det har vært et visst frafall i rekkene, også.

Karosseriet var bygget i for sin tid meget avanserte lettvektsmaterialer, og selveste Reliant skal ha vært involvert i støpingen, takket være sin mangeårige erfaring med glassfiber. (Foto: Finn.no)

Denne bilen skal dog ha vært eid av Glomma Papp fra 1987 og fram til 2001, før dagens eier tok over. Han har gjort mye med den, og det har kostet penger:

Den originale 2,1 liters EVO-motoren har blitt ombygget til 2,4 liters volum, og fått modifiseringer som nye dyser, ny turbo og datasprut som vi tipper er optimalisert så godt det går. I hvert fall yter den slik den står i dag 811 hester og 900 newtonmeter moment, noe som burde gi den minst like gode prestasjoner som originalt i løpsversjon – da ble det snakket om 0-100-tider på helt ned under 3 sekunder.

Oppgradert for 500.000,-

Også girkassen er ny, og hele bilen for øvrig er restaurert og detalj-justert opp til ny tilstand. Totalt skal bare oppgraderingene beløpe seg til 500.000 kroner, forteller eieren i annonsen som dukket opp på Finn.no forleden.

Se annonsen her:

Dashboardet har trekk som man drar kjensel på fra Ford Sierra. Også noe av karosseristammen kom derfra. (Foto: Finn.no)

Firehjulstrekk og midtmotor var nyvinningene som skulle gjøre bilen enda mer balansert og kapabel enn konkurrenten fra Ingolstadt, og Ford sparte ikke på noe. Her var det lettvektsmaterialer hele veien i et karosseri som ble utviklet helt fra grunnen, med deler av stammen innlånt fra Sierra.

Kort rally-karriere

Som så mange ganger før var det litt rusk i debuten, men etter hvert begynte bilen virkelig å markere seg i rallysirkuset i 1986-sesongen. Dessverre markerte den seg også i en ulykke i et løp i Portugal, der tre tilskuere ble drept da nettopp en RS 200 kjørte ut. Denne ulykken bidro til at hele gruppe B ble avviklet etter denne sesongen, og dermed ble det en kort karriere for denne rallymodellen.

Les også: Ford GT70 – dette kunne blitt en rally-legende

Både finish og det tekniske er påkostet store summer på denne unike bilen, og den loves av selgeren å være i så god som ny tilstand. (Foto: Finn.no)

Enkelte hevder at den, om den hadde fått fortsette, ville ha gitt Audi Quattro så mye juling at den ville tatt en del av denne legendens status. Slik ble det altså ikke – og ingen kan med sikkerhet si hva som ville ha skjedd.

RS 200 ble i hvert fall en klassiker også den, om enn en litt anonym sådan, ettersom produksjonsantallet ble så lite. Men mange av bilene fikk en ny karriere i rallycross, hvortil EVO-motoren ble utviklet, og fortsatte å score oppmerksomhet og litt status til Fords performance-avdeling der.

Smaker det, så koster det

Vil du fortsette den jobben, og bli et midtpunkt overalt hvor du ferdes, har du altså sjansen nå. For det fullstendig unike – der var det ordet igjen – med denne bilen er altså at den ikke bare er i Norge, men at den også er godkjent og registrert for gatebruk.

Det hører nok med til sjeldenhetene at det ser så pent og pyntelig ut inne i en fullblods rallybil. Men så er da også denne restaurert - og registrert for gatebruk. (Foto: Finn.no)

Så må du altså være forberedt på å punge ut – 1,8 millioner kroner er ikke småtteri uansett hva man kjøper. Men her er du i hvert fall rimelig godt garantert mot å møte maken langs veien, vil vi tro.

Les også: Mats kjøpte sin første rallybil for konfirmasjonspengene