Arctic Race of Norway ble en stor suksess med masse publikum langs løypene og ikke minst norsk hjemmeseier ved Thor Hushovd.

Men også på tv ble rittet en suksess i sitt første år. På det meste fulgte 129 000 seere rittet på søndagens siste etappe. Det gir en andel på 24,2 prosent.

Rittet hadde et snitt på 112 000 seere, med 112 000 (torsdag), 101 000 (fredag) og 105 000 (lørdag). Det ga en andel på henholdsvis 43,8 prosent, 28 prosent og 29,2 prosent.

Det er tall som er sammenlignbare med tallene fra Tour de France tidligere i sommer. Der var det et snitt på 148 000 seere over 21 dager, med en markedsandel på 44,2 prosent.

– Vi er veldig, veldig fornøyde med Arctic Race og seertallene på TV 2. Dette har overgått alle våre forventninger, både når det gjelder innhold, utseende og nå resultat. Vi regnet med at dette var et ritt vi måtte bygge over tid, men nå har det blitt et suksess allerede første året, sier sportssjef Bjørn Taalesen.

Taalesen trekker spesielt fram den fantastiske stemningen langs løypa som en unik opplevelse:

– Det har vært et eventyr å være tilstede under Arctic Race. Mottakelsen langs løypa har vært fantastisk, og nordlendingene har vist en utrolig entusiasme. Det har vært Tour de France-stemning hele veien, sier Taalesen.

Se Hushovd herje på siste etappe her: