Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Gode nyheter at Opel kutter priser og skal satse hardt for å komme tilbake der jeg og mange andre mener at de hører hjemme, blant Norges mest solgte bilmerker. Samtidig ser jeg at den norske importøren nå skal slutte å ta inn SUV-en Antara.

Det synes jeg er merkelig, omtrent alle andre satser jo nå hardt på SUV-er, det er nok å se på suksessen til biler som Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander og VW Tiguan. Kan du skjønne hvorfor Opel ikke forsøker å henge med der? Hilsen Opelfan fra Toten.


Benny svarer:

Hei du – godt å se at det fortsatt er Opelfans på Toten! Ja, det er spennende og ambisiøse planer Opel Norge nå har lagt fram. Merket har slitt tungt i Norge i mange år og slik sett er det nok på høy tid at de gjør noe. Så får vi se om mer utstyr og lavere priser er nok til å løfte salget opp mot de nivåene Opel tidligere har hatt.

Antara er på mange måter et symbol på hvorfor Opel har havnet litt i bakleksa de siste årene. Da den kom var timingen både god og riktig. Japanerne hadde allerede stor suksess i klassen for kompakte SUV-er. Nå skulle Opel ta sin del av dette kraftig voksende markedet, men det lyktes de ikke med.

Hvorfor? Først og fremst fordi bilen rett og slett ikke var på høyde med de beste konkurrentene. Opel tillot seg noen innersvinger som ikke viste seg å være smarte. Antara er bygget i Sør-Korea, sammen med søstermodellen Chevrolet Captiva. Men der Captiva kom med sju seter (og nok sikret mange salg på grunn av det), var Antara "bare" femseter.

Jeg husker da de første journalistene hadde testet den. Da fikk Antara knallhard kritikk for å ha altfor dårlige seter og for at det var omtrent umulig å ta bakkestart uten å kvele motoren.

Les mer om Antara – klikk her:

Kompakt lillebror

Det høres nesten helt merkelig ut at de kunne dumme seg ut på såpass enkle ting og dermed gi modellen en så trang start. Opel ordnet kjapt opp i det, men har du først gitt et dårlig førsteinntrykk – da er det tungt å få snudd på det!

Antara kom også samtidig med at Opel-nedturen i Norge hadde startet. De klarte aldri å gi den noe fotfeste i markedet, og nå er dette en av de glemte bilene i bruktmarkedet.

Så mens en opplagt konkurrent som VW Tiguan i mange år har vært en av Norges mest solgte biler og vært med på å befeste VWs sterke posisjon i det norske markedet, har knapt noen kjøpt Antara. Trist for Opel som virkelig kunne trengt en suksess med denne modellen.

Nå er bilen uansett gammel og i praksis sluttsolgt, det er nok årsaken til at den norske importøren kaster kortene og dropper å ta inn Antara. For deres del får vi bare håpe at Opel gjør hjemmeleksene langt bedre når den etter hvert skal få en oppfølger.

Nå har Opel også brukbar suksess med mer kompakt Mokka. Det gjør nok også at en del potensielle Antara-kunder velger denne i stedet.

LES OGSÅ: To år siden den fikk facelift – les mer om det her


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: