Elbilen Tesla Model S er blitt en storselger i Norge allerede. Det ryktes at så mange som 2.000 har bestilt bilen. Og nå kan de glede seg over at den har fått full pott i krasjtest i USA.
Elbilen Tesla Model S er blitt en storselger i Norge allerede. Det ryktes at så mange som 2.000 har bestilt bilen. Og nå kan de glede seg over at den har fått full pott i krasjtest i USA.

Tesla Model S: Denne krasjtesten har mange ventet på

Vil sensasjonsbilen innfri - eller snuble? Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Leveringen av elbilen Tesla Model S til over 1.000 nordmenn er akkurat kommet i gang. Ryktene sier at så mange som 2.000 biler med levering til Norge er bestilt. At det er årets mest spennende nyhet på bilfronten er det få som er uenige i.

Og nylig tok National Highway Safery Administration (NHTSA) affære og krasjtestet Model S.

De lot bilene gjennomgå sine testrutiner, bestående av tre hovedområder: Velt/rulling, front- og sidekollisjon.

Resultatet er svært gode nyheter for de som har kjøpt bilen.

SE VIDEO: Venter eksplosjon av elbilsalget

Full pott

Model S får nemlig fem av fem stjerner på alle de ulike testene – og dermed full pott også på totalscoren.

Det er kanskje ikke overraskende, for de fleste moderne biler bygges nettopp med tanke på at de skal få tilsvarende resultater.

Likevel: Tesla er en liten bilprodusent, med begrensede ressurser. Man kunne derfor ikke ta for gitt at de skulle innfri også på dette området. Og hadde bilen mislykkes i denne krasjtesten, hadde det naturligvis vært et alvorlig skudd for baugen for Tesla.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen

Tesla-forhandleren på Alnabru i Oslo vil de neste månedene levere en rekke nye biler til norske kunder.

Potensiell nedtur

Det ikke klart når Tesla Model S skal testes av EuroNCAP, som regnes for å være enda strengere enn testene som utføres av NHTSA.

Men her kan det ligge an til den første nedturen. EuroNCAP har tidligere vært strenge med biler som mangler moderne sikkerhetsutstyr - og Model S mangler både kollisjons- og filskiftvarsling.

Det er heller ikke noe beskyttelsesnett/vegg mellom bagasjerom og forsetene hvis baksetene legges ned.

LES OGSÅ: Disse bilene stopper mest

Tjener millioner

I fjor på denne tiden hadde Tesla et negativt resultat på 172,531 millioner dollar.

Men det har skjedd en hel del siden den tid. Nå har de både betalt tilbake et statlig lån på 451,8 millioner dollar lenge før tiden, og leverte for første gang overskudd etter første kvartal.

Den positive trenden har fortsatt. Og etter første halvår kan de nå vise til 41,7 millioner dollar i pluss–altså en betydelig økning fra 15,4 millioner første kvartal.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

http://www.youtube.com/watch?v=R_PnnrAtRuk

http://www.youtube.com/watch?v=BBvH3lysmJA

http://www.youtube.com/watch?v=kA5jiC7fH18

Les vår test av Teslas først bil Roadster her: Et olja lyn–uten olje

Tesla Model S

Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk.

Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer

Priser:

60 kWh–446.000 kroner

85 kWh–506.000 kroner

Performance–595.000 kroner

Signatur–620.200 kroner

Signatur Performance–679.000 kroner

Rekkevidde:

60 kWh: 370 km

85 kWh: 480 km

0–100 km/:

60 kWh: 6,2 sekunder

85 kWh: 5,6 sekunder

Performance: 4,4 sekunder

LES OGSÅ: Nå har de "tidenes beste bil"–OG er gjeldfrie