Chevrolet Tiara: Mer komfort? Da foreslår vi privatfly

Noen van-entusiaster gir seg virkelig ikke på halvveien.

De begynner å få noen år på nakken, og skikkelig fine vans blir mer og mer sjeldent i Norge. Her er en som bør kunne tilfredsstille de fleste. (Foto: Finn.no)
De begynner å få noen år på nakken, og skikkelig fine vans blir mer og mer sjeldent i Norge. Her er en som bør kunne tilfredsstille de fleste. (Foto: Finn.no)

Tiden da ”alle” skulle kjøre kreativt utstyrte og vilt lakkerte vans er på mange måter over. Men en gang var dette en sterk kultur, også her i landet.

På 1970-tallet var det opprørersk ungdom som på denne måten skulle skape seg en egen liten mobil hybel som bare de hadde nøkkel til, etter mønster av den oppvoksende generasjonen i USA. Så kom conversion-bransjen på banen for alvor rundt 1980, og bygget ferdigvare med masser av skinn, treverk og stemningslys som de velbeslåtte kunne flotte seg med.

Les også: Denne Starcraften er ombygget til det ugjenkjennelige

Og så gikk hele van-hysteriet av moten i USA – alle skulle ha SUV i stedet, og de store navnene gikk over i historien, det ene etter det andre.

Langt mellom de fine

Også Starcraft, som var den produsenten som mer enn noen leverte fete vans til et hungrende norsk marked på 1980- og 1990-tallet. Selv om de fleste av dem ble ribbet for de bakre sofaene og kapteinstolene, utstyrt med gittervegg i midten og registrert som varebiler av avgiftshensyn.

Disse bilene har et hav av plass, og er dermed anvendelige som bare det. Skal du ikke ha med deg folk i alle de 7 setene, går bagasjeplassen fra å være stor til å bli henimot enorm. (Foto: Finn.no)
Disse bilene har et hav av plass, og er dermed anvendelige som bare det. Skal du ikke ha med deg folk i alle de 7 setene, går bagasjeplassen fra å være stor til å bli henimot enorm. (Foto: Finn.no)

I dag synger de aller fleste godt utpå siste vers som russebiler. Det går lang tid mellom hver gang man ser en fin van med det opprinnelige utstyret og den opprinnelige stilen i behold. Og det skyldes nok at rekrutteringen til miljøet er tørket litt inn, i takt med at tilfanget av nye biler også har gjort det.

Krever vedlikehold

Enda lengre går det mellom hver gang man ser noe eksepsjonelt flott i denne kategorien. For det er en kjent sak at amerikansk miljølakk i kombinasjon med takforhøyninger og sideskjørt i plastikk og ettermonterte, digre sidevinduer – som enkelte steder ”kolliderer med” og blir liggende litt utenpå presningene i karosseriet – ikke akkurat gir det beste utgangspunktet for varig finish uten en viss innsats.

Føreren og tre av passasjerene sitter i konge-komfort i behagelige kapteinstoler. Baksetepassasjerene lider heller ingen utpreget nød. Ser vi ikke helt feil har eieren også en Cadillac Fleetwood limousine parkert ved siden av - fokuset er med andre ord på komfort hele veien. (Foto: Finn.no)
Føreren og tre av passasjerene sitter i konge-komfort i behagelige kapteinstoler. Baksetepassasjerene lider heller ingen utpreget nød. Ser vi ikke helt feil har eieren også en Cadillac Fleetwood limousine parkert ved siden av - fokuset er med andre ord på komfort hele veien. (Foto: Finn.no)

Nå kan du kjøpe nettopp en slik bil, der finishen er løftet betraktelige hakk over det den hadde i utgangspunktet, og vedlikeholdet virker å være gjort med stor hengivelse. Denne Chevroleten ligger til salgs på Finn.no, og vil du ha det som må være en av landets mest strøkne vans må du være forberedt på å bla opp et par hundre av de sedlene som er vanskeligst å få tak i.

Se annonsen her:

Ikke en Starcraft

Denne er ikke bygget av Starcraft, som de fleste andre som kom til Norge, men i stedet av Tiara Motor Coach. Også de holdt til i Elkhart, Indiana, som må ha vært selve hovedstaden for slik industri da hypen var på topp rundt 1990.

Å holde treverket pent i en slik van krever litt innsats. Etter 20 år på veien har også de fleste fått byttet ut original TV og video med ymse moderne saker som ikke passer helt inn. (Foto: Finn.no)
Å holde treverket pent i en slik van krever litt innsats. Etter 20 år på veien har også de fleste fått byttet ut original TV og video med ymse moderne saker som ikke passer helt inn. (Foto: Finn.no)

I dag er det så lenge siden dette markedet tørket ut at det er vanskelig å finne spor etter dem på internett, men vi går ut fra at de også gjorde som eksempelvis konkurrent Starcraft, og prøvde seg med beslektede ting som støping av fritidsbåter i plast og muligens også bygging av skolebusser på tampen av karrieren.

Les også: Dette er amerikanerne som vi nordmenn virkelig elsker

Hadde de sett denne bilen i dag, ville de utvilsomt blitt varme rundt hjerterøttene. For denne er tatt vare på, har overvintret i oppvarmet garasje uten å se snø og salt, og bør ha et langt liv ennå om den kommer i entusiastiske hender.

Hvit perlemor

Utsiden i hvit perlemor er blank og feilfri, og selgeren lover at det bare skal være litt rust i underkant av frontruten som trenger tilsyn. Ellers virker til og med de generøst dimensjonerte spoilerne og sideskjørtene, som gjerne var det som skilte de mest ekstreme luksusvariantene fra de enklere utstyrte, å være både hele og komplette, og vi ser at det også er montert fortauskant-varslere for å beholde dem slik.

God lyd, leselamper og stemningslys samt egen air condition og varme til passasjerene bakover i bilen bidrar til å heve komforten. Her er også AC-anlegget ombygget for å bruke moderne kjølemiddel. (Foto: Finn.no)
God lyd, leselamper og stemningslys samt egen air condition og varme til passasjerene bakover i bilen bidrar til å heve komforten. Her er også AC-anlegget ombygget for å bruke moderne kjølemiddel. (Foto: Finn.no)

Blanke, fine felger i tidsriktig dimensjon, markeringslys på solskyggen og såkalte coach lights av samme type som gjerne sitter på stretchlimousiner bak på siden passer også fint inn, og vi går ut fra at de mange krommede hornene som omkranser TV-antennen foran på taket er kommet til i ettertid.

Inni er også alt som forventet – og i fin stand. Treverket i disse bilene er gjerne ikke av det aller mest eksklusive slaget i utgangspunktet, og for å holde det pent må man gjerne behandle det som møbler.

Se video: Dette skal være verdens største "limousine"

Her er det som det skal være, det grå-lilla skinnet i de syv setene er helt og greit, og passasjerene kan til og med glede seg over underholdning fra den originale TVen og videoen – ikke en moderne flatskjerm som ikke passer helt med målene, og som er skrudd inn ved hjelp av noen digre, gjennomgående skruer, slik man ofte ser på slike biler.

Hakket under privatfly

Skal man overgå komforten i en slik bil i god stand, er egentlig privatfly det neste nivået. Da vil vi tro det er både enklere og billigere å slå til på en van av denne typen. Denne er også bygget på et G20-chassis, som er det med mest personbil-komfort. Ifølge selger er det også den eneste med bensinmotor av denne typen i Norge, hvilket vil bidra til lavt støynivå.

Selv om du nok kan merke at bilen trekker litt mot høyre hver gang du passerer en bensinstasjon...

At denne bilen har vært på utstilling kommer ikke som noen stor bombe. Premiene til venstre i bildet tyder på at publikum har satt pris på den, også. (Foto: Finn.no)
At denne bilen har vært på utstilling kommer ikke som noen stor bombe. Premiene til venstre i bildet tyder på at publikum har satt pris på den, også. (Foto: Finn.no)

Fine vans er en utdøende rase. Seriøse van-entusiaster blir det heller ikke akkurat flere av. Men har du aldri fått med deg dette, bør du nesten unne deg å prøve før det er for sent. En del av omgivelsene vil sikkert heve et øyenbryn eller to – men det er bare frem til du har tatt dem med på en runde...

Les også: Her er en custom-van bygget på gammeldags vis