Opel går nå hardt ut for å øke salget av blant annet Insignia Country Tourer, Amera og Mokka. Hele pris  og utstyrsstrukturen endres   og  avslagene er på det meste 60.000 kroner.
Opel går nå hardt ut for å øke salget av blant annet Insignia Country Tourer, Amera og Mokka. Hele pris og utstyrsstrukturen endres og avslagene er på det meste 60.000 kroner.

Prissjokk: Blir nesten 100.000 kroner billigere!

Nå skal Opel få deg til å kjøpe bilene deres igjen. SE DE NYE PRISENE!

Opel har kanskje ikke hatt all verden å juble for når det kommer til salg i Norge de siste årene. Per juli ligger de på 15. plass på merkeoversikten, bak blant andre Hyundai og Kia. Ikke helt som planlagt for det tradisjonsrike merket.

Men det er lyspunkter – den nye SUVen Mokka har virkelig slått an. Over 1.000 nordmenn har kjøpt den allerede.

I tillegg er familiebilen Insignia på vei inn på markedet etter en omfattende facelift – og en ny off road-versjon av samme modell er også på trappene – Insignia Country Tourer.

Nå lover administrerende direktør i Opel Norge, Bernt Gjessen, at det skal satses knallhardt der konkurrentene merker det best: På pris og utstyr.

Hele modellutvalget går gjennom en ny prisstruktur – som innebærer avslag på opptil 60.000 kroner.

LES OGSÅ: Opel Insignia: Glemt familiebil blir ny

Fra 410.000 til 349.000

I forbindelse med overgangen til nytt modellår – 2014 – vil alle modeller få vesentlig mer utstyr, samtidig som prisen enten beholdes eller reduseres.

En av modellen som får størst prisavslag er Ampera. Hybridbilen som ble Årets Bil i Europa i 2012 – koster i dag 409.000 kroner. Prisen for 2014-modellen blir 349.900 kroner.

Opel Ampera.
Opel Ampera.

LES OGSÅ: Denne bilen frir til storfamiliene

Mer utstyr – lavere pris

Nye Opel Insignia som kommer i høst blir vesentlig mer konkurransedyktig enn forgjengeren. CO2-utslippet er fra klasseledende 99 gram per kilometer. I tillegg får den et helt nytt infotainment-system, som kalles "IntelliLink".

2014-modellen vil få en startpris på 279.000, mot 299.000 på dagens modell. Inkludert i prisen er utstyr for 20.000 kroner.

En av de viktigste utgavene for Norge er 2-liters diesel med 120 hk og et CO2-utslipp på bare 99 g/km. I Cosmo-utgave, med utstyrsøkning for 47.890 kroner, får den en pris på 329.900.

Automatgirvarianten med 130 hk kostet før 409.300. Denne får utstyrsøkning verdt 86.990 kroner – og ny pris blir 399.900. Prisforskjell: 96.390 kroner!

Interiøret i nye Opel Insignia.
Interiøret i nye Opel Insignia.

LES OGSÅ: Passat Alltrack eller Insignia Country Tourer – hvilken er best?

Opels "Norgesbil"

Offroad-versjonen, Insignia Country Tourer med firehjulsdrift, dieselmotor med 163 hk og automatgir er en stasjonsvogn med høyere bakkeklaring.

Denne vil konkurrere mot populære biler som VW Passat Alltrack, Volvo XC70 og Peugeot 508 RXH.

Country Tourer vil koste fra 479.000 kroner – som da inkluderer ekstrautstyr til en verdi av nesten 80.000 kroner – som helt nytt infotainmentsystem på 8" skjerm, automatgir, skinn og adaptiv cruise control.

Det er en pris som står seg godt mot konkurrentene.

Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer

LES OGSÅ: Dette er bestefaren til Audi Allroad

Ny toppmodell

Opel Astra 5-dørs vil starte på 219.900 kroner, med utstyr for 17.200 kroner inkludert. Før var prisen 216.800.

Opel Zafira vil nå starte på 319.900 kroner mot før 336.900.

Både Corsa og Meriva gjennomgår lignende tiltak.

Suksessmodellen Opel Mokka kan nå leveres med kombinasjonen automatgir og bensinmotor.

Gjennomgående får de forskjellige modellene er langt mer standardutstyr, for eksempel blir Opel Eye frontkamera, AFL adaptivt lyssystem, AGR ergonomiske sportsseter, radarbaserte assistansesystemer standard i et nytt topputstyrsnivå som vil hete Premium.

Opel Mokka.
Opel Mokka.

LES OGSÅ: 700 nordmenn bestilte denne SUV-en usett

– Skal bli enklere

Opel i Norge ligger foran sine målsettinger så langt i år, og har økning både i salg og markedsandel ut juli.

– Vårt hovedmål er å bidra til at kundeopplevelsen og bilkjøpet skal bli enklere for bilkjøperne og at alle forhandlere/selgere bedre kan gi kundene råd om hva som er det mest fornuftige valg for den enkelte kunde.

Dette er en ren norsk tilpasning, og vi har i lengre tid jobbet sammen med forhandlere og fabrikk for å forberede dette, sier Jessen.

Crossoveren Mokka er en suksess – les testen her:

Tar bestillinger fra 8. august

Opel i Norge faser ut Agila, Antara, Astra sedan og Insignia Sedan.

– Vi reduserer betraktelig på antall varianter som vil tilbys i Norge og bilene får vesentlig mer utstyr som standard. Kompleksiteten er redusert med mellom 50 prosent og 90 prosent avhengig av modell, sier Jessen.

Opel har åpnet for bestillinger fra og med 8. august.

Selv om bilen har fått mye skryt, går det svært trått med Insignia-salget i Norge. Kanskje kan denne spesialmodellen gjøre noe med det.
Selv om bilen har fått mye skryt, går det svært trått med Insignia-salget i Norge. Kanskje kan denne spesialmodellen gjøre noe med det.

LES OGSÅ: Scout, Alltrack og Allroad i duell