Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det jobbes stadig med å gjøre bilturen mindre slitsom. Og ett viktig område for å hindre at sjåfør og passasjerer blir slitne, er å redusere støynivået.

I dagens biler jobbes det så mye med å dempe motor- og vindstøy, at dette nesten er fraværende. Men da blir en annen ulyd mer framtredende – nemlig dekkstøy.

Nå har Continental funnet ut hvordan de kan minske denne betraktelig.

LES OGSÅ: Må jeg bytte alle dekkene samtidig?

Ni desibel

Dekkprodusenten har nemlig funnet ut at om de bruker skumgummi inni dekket, så vil støynivået i bilen bli redusert med opptil ni desibel, avhengig av underlaget en kjører på. Det er en merkbar forskjell.

Nå vil disse dekkene i første omgang blir tilgjengelig på et utvalg Audi-modeller, blant annet Audi RS6 og RS7.

LES OGSÅ: En liten smell her kan ødelegge kjøreegenskapene

Samme prinsipp

Navnet på dekket er, passende nok, ContiSilent. Og det hevdes at dekkets egenskaper er akkurat like bra som et vanlig Continental-dekk uten skumgummi. Det kreves heller ingen spesiell tilpasning i forhold til montering.

Men Continental er ikke de eneste som tenker på å redusere lydnivået fra dekkene. Pirelli, som også samarbeider med Audi, har gjort det også.

Audi RS6. FOTO: Audi

LES OGSÅ: Sommerdekk 2013: Her er testvinnerne!

50 prosent mindre støy

Pirelli bygger på mye av det samme prinsippet – og de kaller nyvinningen Pirelli Noise Cancelling System. Den italienske dekkprodusenten påstår at deres dekk skal kunne redusere dekkstøy med inntil 50 prosent sammenlignet med standarddekk.

Igjen er det Audi RS6 og RS7 som får dekkene først – men etter hvert vil både Pirelli og Continentals dekk blir tilgjengelig på det åpne markedet.

Vi gleder oss til å sjekke hvorvidt de faktisk leverer varene som lovet – og lover å fortelle om det når vi har fått testet.

LES OGSÅ: Det er livsfarlig – men mange tar sjansen