Er dette Putins nye ekstrem-limousine?

Sporty linjer over vinnerbidraget i designkonkurranse.

Uredde, harmoniske og likevel ganske pompøse linjer over vinnerbidraget i russisk designkonkurranse. Kanskje blir dette Putins neste limousine?
Uredde, harmoniske og likevel ganske pompøse linjer over vinnerbidraget i russisk designkonkurranse. Kanskje blir dette Putins neste limousine?

Å bygge limousiner for statsledere rundt om i verden blir en mer og mer krevende oppgave. Stadig færre nøyer seg med hyllevare, og det er for den saks skyld ikke mye hyllevare igjen å velge i fra bilprodusentene, heller.

Som vi vet kjører president Obama rundt i noe som er maskert for å ligne på en Cadillac, men som egentlig er en slags stridsvogn bygget på et lastebilchassis. Og uten at vi vet hva de bruker i Russland for øyeblikket, er nok graden av skreddersøm og kravene til sikkerhet ganske enorme også der.

Les også: 900 Limousine - bilen Saab aldri bygget finnes likevel

Oppdrag: Design en kortesje

Slikt gjør at det også i fremtiden vil bli vanskelig å bygge noe som både er sikkert nok, og som kan by på en sømmelig grad av eleganse for en slik viktig person. Men det gjør det jo ikke ulovlig å drømme.

Vinnerforslaget er særdeles smalt og strømlinjeformet, og plassen bak i bilen virker ikke overmåte stor. Men den rekker sikkert til presidenten og hans aller nærmeste, vil vi tro.
Vinnerforslaget er særdeles smalt og strømlinjeformet, og plassen bak i bilen virker ikke overmåte stor. Men den rekker sikkert til presidenten og hans aller nærmeste, vil vi tro.

Det har den russiske bilprodusenten Marussia Motors tatt følgen av. Nylig inviterte de til designkonkurranse sammen med nettstedet Cardesign.ru, der oppgaven var å designe biler til en komplett president-kortesje – altså både en limousine og støttekjøretøyer i form av minivans og SUVer.

120 bidrag på bare tre uker

Fristen var kort, deltagerne fikk bare tre uker på seg, men likevel skal så mange som 120 bidrag ha kommet inn fra mange forskjellige land, hvorav en tredel signert studenter og de øvrige fra etablerte fagfolk.

Forfra er bilen klart inspirert av Rolls-Royce. Frontrutens utforming er det virkelig oppsiktsvekkende her, og minner mest om tidligere tiders Saab-karosserier.
Forfra er bilen klart inspirert av Rolls-Royce. Frontrutens utforming er det virkelig oppsiktsvekkende her, og minner mest om tidligere tiders Saab-karosserier.

Mest interesse knyttet det seg selvsagt til selve limousinen, og bidragene skal også der ha vært både flotte og særpregede.

Les også: Kjøper du en av disse bør du huske å måle opp garasjen

Bilen på bildene er vinnerbidraget i limo-klassen, en lang og særdeles smal og ”slank” bil signert Yaroslav Yakovlev fra Russland og Bernd Weel fra Nederland. Bilens sportslige linjer fikk gode tilbakemeldinger fra juryen, som dog hintet om at de bidro til å gjøre den i trangeste laget bak i ”VIP-avdelingen”.

Britisk inspirasjon?

Russerne har lange tradisjoner for å etterligne gamle amerikanske limousiner når de skal lage stasbiler, og det er ikke mye ved denne heller som ikke kunne vært amerikansk. De mest åpenbare detaljene kjenner vi dog igjen fra Rolls-Royce, som grillen og felgene, og det er også noe ubestemmelig britisk over det svært lekre bakpartiet.

Konkurranse-oppdraget omfattet også support-kjøretøyer i form av en SUV og en flerbruksbil. Vinnerbidragets skisse av sistnevnte minner sterkt om Citroëns konseptbil Tubik fra et par år tilbake.
Konkurranse-oppdraget omfattet også support-kjøretøyer i form av en SUV og en flerbruksbil. Vinnerbidragets skisse av sistnevnte minner sterkt om Citroëns konseptbil Tubik fra et par år tilbake.

At de ser ut til å ha resirkulert den bratte og svært runde frontruten fra en 1970-talls Saab 99 er et av momentene som overrasker, for å si det mildt. Men så skal jo en slik stasbil også ha noen utradisjonelle løsninger.

Hva synes du om bilen? Er dette noe vår statsminister kunne ha blitt sett i? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: Superstjerne på Norge-visitt falt for ganske ordinær limo