Nymoderne teknikk med kompositt-printing i 3D byr på spennende muligheter. Men at man dermed kan printe ut sin egen drømmebil er nok noe de færreste har tenkt på - foreløpig. (Foto: Ivan Sentch)
Nymoderne teknikk med kompositt-printing i 3D byr på spennende muligheter. Men at man dermed kan printe ut sin egen drømmebil er nok noe de færreste har tenkt på - foreløpig. (Foto: Ivan Sentch)

Aston Martin DB4: Ikke råd til drømmebilen? Print en kopi!

Målbevisst entusiast oppfyller drømmen med nymotens 3D-printer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste av oss har vel drømmer på hjul som i beste fall må vente i svært mange år før økonomien tillater oss å gjøre alvor av. Men for mange blir det rett og slett aldri noe av – rett og slett fordi drømmebilen er så sjelden at sjansen aldri kommer.

Å bygge en kopi er heller ikke det enkleste. I hvertfall ikke om man skal benytte seg av tradisjonelle metoder.

Se video: Men - hvorfor gjør de slik med den lekre Ferrarien?

Topp moderne teknikk

Men å være tradisjonell trenger man jo ikke i 2013. Mange har hørt om det spennende konseptet 3D-printing, som er like rundt hjørnet, og som gir uante muligheter i svært nær fremtid.

Sentch har montert opp alle de 4 tommer store, kvadratiske blokkene han har printet ut på en treramme. Når karosseriet er komplett skal det brukes som mal for en glassfiberform. Deretter begynner alt arbeidet med å få bilen kjørbar. (Foto: Ivan Sentch)

At drømmebilen dermed plutselig kom mange skritt nærmere, se det var det vel likevel ikke alle som hadde tenkt på.

Minst én person har imidlertid gjort det. Ivan Sentch heter han, og han er bosatt i Auckland på New Zealand. Normalt litt utenfor Brooms horisont, men den godeste Ivan har likevel kommet i hele verdens søkelys nettopp for sitt svært moderne og ganske omfattende 3D-printing-prosjekt.

Bygges opp lagvis i kompositt

Et prosjekt som altså, med tid og stunder, skal resultere i en kjørbar kopi av hans favorittbil – en Aston Martin DB4. Disse ble produsert i kun 1.110 eksemplarer, og har i dag en pris og forekommer til salgs med så lav frekvens at det saktens kan rettferdiggjøre litt alternative tilnærmelser.

Originalen ble bare bygget i drøyt 1.100 eksemplarer mellom 1958 og 1964, og de omsettes for store summer. Å printe en egen er nok langt billigere, hvis man har en 3D-printer. Og tålmodighet...

Prosjektet beskrives utførlig på hans blogg, som trolig følges av like mange tekno-freaker som av bilentusiaster. For teknikken er som nevnt altså helt ”fersk”.

Les også: Denne Countachen må være Norges tøffeste replika?

En 3D-printer, som allerede i dag kan kjøpes over disk om enn for en forholdsvis voksen sum penger, printer altså ut ting uten å bruke blekk. I stedet legger den tynne lag med en form for komposittmateriale som smeltes sammen, og på den måten bygger man altså opp nærsagt hva det skal være. For ikke lenge siden ble det blant annet avslørt at myndighetene i USA er bekymret over at det allerede skal finnes printbare tegninger på nettet av fungerende håndvåpen.

Materialkostnad 2.000 dollar – så langt

Å printe ut en kopi av drømmebilen sin vil vi mene er en langt mer aktverdig form for utnyttelse av ny teknologi, selv om det ikke akkurat kan kalles noen snarvei. Og ikke blir det heller helt gratis, kan vi tenke oss.

Sentch er ikke helt fremmed med bygging av replikaer. Fra før av har han en Ferrari 250 som han har laget selv, om enn med mer gammeldags teknikk enn han bruker på Aston Martinen. (Foto: Ivan Sentch)

Ivan Sentch, som ikke helt overraskende er software-ingeniør til daglig, printer ut bilens karosseri i komposittblokker som måler 4 tommer i alle retninger, og foreløpig har han limt dem sammen på et rammeverk av tre. Så langt har han brukt printmateriale for rundt 2.000 dollar, og fremdeles er han ikke ferdig med mer enn drøyt to tredjedeler av karosseriet.

Les også: AC Cobra - den ultimate drømmebilen er oppnåelig

Når karosseriet er ferdig printet ut, og pusset til en godtagbar finish, planlegger han å benytte det som mal for en form der han kan støpe det endelige karosseriet i glassfiber. Deretter blir neste utfordring å bygge chassis, interiør og få på plass motor og girkasse for å få bilen kjørbar.

Det er ventet å skje i løpet av fire-fem år – og det er intet som tyder på at han vil gi opp innen den tid.

Har bygget Ferrari tidligere

Motoren blir for øvrig en turbomatet sak fra en 1993 Nissan Skyline GTS – som forresten ikke kommer rett fra en slik bil, men som har vært innom Sentchs hjemmebygde kopi av en Ferrari 250 GTO først.

Jada, du leste riktig. Dette er altså en kar som er vant til å bygge kopier, om enn Ferrarien ble bygget på en mer tradisjonell måte. Og den skal for øvrig oppgraderes med en mer passende V12-motor fra en BMW...

Les også: Corvette Nomad - showbilen fra 50-tallet gjenoppstår