BILLIG ARBEIDSKRAFT: En dispensasjonsordning har ført til at 31 norske NIS-skip helt lovlig seiler med lavtlønnet utenlandsk mannskap langs norskekysten.  (Foto: Rørholt/Andersen/Gåsemyr)
BILLIG ARBEIDSKRAFT: En dispensasjonsordning har ført til at 31 norske NIS-skip helt lovlig seiler med lavtlønnet utenlandsk mannskap langs norskekysten. (Foto: Rørholt/Andersen/Gåsemyr)

Hundrevis av norske sjøfolk erstattet av billige utlendinger

Sosial dumping, mener Fellesforbundet for sjøfolk etter at flere hundre norske arbeidsplasser på sjøen er overtatt av lavtlønnet utenlandsk arbeidskraft på innenriks skipsfart.

Av Asbjørn Leirvåg

Ordningen er fullt lovlig, og Fellesforbundet frykter at flere norske sjøfolk vil bli arbeidsløse.

– Norske sjøfolk som har hatt sitt virke til sjøs i årtier, kastes på land på grunn av at de får tak i billige utenlandske sjøfolk, sier formann Leif Vervik i Fellesforbundet for sjøfolk.

Da Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) ble opprettet, fikk rederiene lov til å ansette utenlandsk mannskap på hjemlandets lønnsvilkår.

Norske sjøfolk skulle skjermes fra dette ved at NIS-skip fikk forbud mot å seile mellom norske havner.

Norske sjøfolk som har hatt sitt virke til sjøs i årtier, kastes på land på grunn av at de får tak i billige utenlandske sjøfolk

En dispensasjonsordning har imidlertid ført til at 31 norske NIS-skip helt lovlig seiler med lavtlønnet utenlandsk mannskap langs norskekysten.

Filippinske matroser tjener 1000-1500 dollar per måned – rundt 6000 norske kroner.

– De som snakker høyest om det, er jo med på å innføre sosial dumping når det gjelder sjøfolk. De tillater at billige utlendinger får lov å seile på norskekysten. Over hele verden er det tatt vare på egne sjøfolk, men ikke i Norge, mener Vervik.

Se reportasjen fra 18.30-nyhetene fra TV 2:

Krever endring

Vervik får støtte av Fremskrittspartiets Harald T. Nesvik, som mener regjeringen har vært tafatt i dette spørsmålet.

– Tiden er inne for å lovfeste en fullverdig nettolønnsordning for sjøfolk. Dessverre var det kun Fremskrittspartiet som stod for dette så sent som juni i år, men da stemte alle de andre partiene på Stortinget mot dette.

For å hindre at norske jobber forsvinner til utlandet, vil Nesvik utvide dagens nettolønnsordning til også å omfatte NIS-registrerte skip.

Nettolønnsordningen innebærer at rederiene mottar refusjon tilsvarende summen av innbetalt inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for mannskap innenfor ordningen.

LES OGSÅ: – John Fredriksen er unasjonalistisk

Flere skip

Kravet er at skipene ikke konkurrer mot den øvrige norske skipsflåten som er registrert i NOR-registeret. Derfor er flesteparten av dispensasjonene gitt til tankskip som frakter kjemikalier og gass mellom norske havner.

Regjeringen ser ingen grunn til å stramme inn ordningen.

– Det som er viktig er at det er strenge krav til dispensasjoner, og at partene i arbeidslivet blir hørt under søknaden. Vi vurderer å se på allmenngjøring av tariffavtaler innenfor dette området, men det er ikke konkludert enda, sier Else-May Botten (Ap), som er medlem i næringskomiteen på Stortinget.

Etter mange års nedgang, er det det siste året blitt flere skip i NIS. I dag er 537 skip registrert med en norsk hjemmehavn.

LES OGSÅ: Går på grunn fordi mannskapet sovner

Kan bli endret

Rederiforbundet har i flere år arbeidet for å myke opp fartsbegrensningene i NIS. De hevder NIS-skip diskrimineres gjennom forbudet mot å seile i eget farvann.

Høyres næringspolitiske talsmann Svein Flåtten skriver i en epost til TV 2 at partiet vil la et ekspertutvalg utrede saken:

«Hvis utvalgets arbeid viser at Høyres mål om flere norske sjøfolk på flere norske skip ikke vil la seg realisere gjennom å oppheve fartsområdebegrensningene kombinert med at det stilles betingelser om norsk mannskap, vil Høyre lytte til dette. For Høyre står målet om å sikre norsk maritim kompetanse og kapital fast. Høyre avventer anbefalingene som vil komme fra ekspertutvalget.»