Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Rund og særpreget var Audis lille sportscoupé TT da den kom, og det er den fremdeles snart 15 år etter. Nå er de eldste eksemplarene overkommelige i pris - og for noen heldige førstebilkjøpere er de også innenfor rekkevidde. (Foto: Privat)
Rund og særpreget var Audis lille sportscoupé TT da den kom, og det er den fremdeles snart 15 år etter. Nå er de eldste eksemplarene overkommelige i pris - og for noen heldige førstebilkjøpere er de også innenfor rekkevidde. (Foto: Privat)

Audi TT: Fikk fem minutters frist til å kjøpe drømmebilen

Men Notto har ikke angret på at han slo til uten å ha sett den.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Kompakte, kjøreglade biler tiltaler de aller fleste av oss som er glad i bil og det å kjøre. Med årene har nok flere og flere biler falt som ofre for vindtunnel-fenomenet, og blitt mer og mer like i linjeføringen. Svært sjelden dukker det opp noe som virkelig skiller seg ut.

Les også: Dette byggesettet er egentlig en sjelden sportsbil

Ikke så rart da, at bilen på disse bildene ble en skikkelig hit da den kom på markedet i 1998, som 1999-modell. Audi TT var et friskt pust designmessig, selv om ikke alle nødvendigvis syntes den var pen.

Gjenkjennes på lang avstand

Men skille seg ut, det gjorde den. Og i dag, når andre generasjon også begynner å bli voksen, er det et kvalitetsstempel når bilen fortsatt har grunndesignet i behold – og dertil en profil som er helt egen, og som definerer bilen som nettopp en Audi TT på lang avstand.

Sorte TTer selges raskt, dermed måtte Notto slå til med få minutters betenkningstid da denne dukket opp. (Foto: Privat)

Kjøremessig ble bilen beskyldt for ikke å være fullt så spennende som den så ut til, i hvertfall ikke i standard forhjulsdrevet utgave og med den minste motoren på 180 hestekrefter. Men chassiset var fint satt opp for å takle kreftene fra den større varianten på 225 hester, og bilen taklet fint oppgaven med å gi Audi litt sårt tiltrengt moro-faktor til en forholdsvis overkomlig sum penger.

Kostbar som ny

Noe tilsvarende hadde de tross alt ikke hatt siden Audi 80 og 90 coupé gikk ut av produksjon mange år tidligere, og selv om TTen var langt trangere i baksetet og en mer rendyrket ego-bil, henvendte den seg til stort sett samme kjøpergruppe.

Les også: Renault Fuego gjorde sportsbil-drømmen oppnåelig

Den kjøpergruppen måtte dog stille med en pen sum cash for å bli eier av den særegne lille tassen – for i Audi-land visste man å ta seg godt betalt også for de små morobilene. Det hjalp selvsagt også at TT kom som roadster et år senere, noe som dro opp statusen også på coupeen et par hakk.

Men i dag, når bilene har fått noen år på nakken, er de svært så overkomlig priset, takket være blant annet en ganske så generøs bruktimport gjennom årene. Dermed er den tilgjengelig for folk med ganske ordinære lommebøker – og som vi her skal se, er det også mulig for målbevisste førstebil-kjøpere å sikre seg en slik.

Vurderte Boble, gikk for rund Audi

Selv om forhåpentligvis ikke alle får en like stresset kjøpssituasjon som eieren av denne bilen fikk.

Les også: Porsche 911 - sportsbilen som også duger som vinterbil

Eier: Notto Åsland, (17)

Bosted: Evje

Litt om meg selv: Jeg har alltid likt gamle biler. Har alltid hatt mange småbiler som er gamle. Og Bobla liker jeg spesielt godt. Før skulle jeg kjøpe det som førstebil, men tror den er litt for gammel til det og det KAN koste mye. Derfor kjøpte jeg en bil som i hvertfall er nyere enn en Boble (selv om 14 år er en del det også).

Å kjøpe bil usett med få minutter å bestemme seg på er ikke alltid heldig. Men i dette tilfellet gikk det bra, understreker den fornøyde eieren. (Foto: Privat)

Bilen: Audi TT

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte den for en måned siden.

Hva har du gjort med den? Jeg har kjøpt nytt batteri til den, for det funket ikke det gamle.

Plages ikke av trangt baksete

Liker best med bilen: Hvordan den ser ut, god akselerasjon, og god å kjøre.

Liker minst med bilen: Kanskje litt trangt i baksetet, men gjør ikke noe for meg siden det er jeg som kjører.

Beste opplevelse med bilen: Første gang jeg prøvde den.

Les også: Peugeot RCZ er Frankrikes svar på Audi TT

Framtidsplaner for bilen: Bare beholde den som den er.

Drømmebil: Kanskje en Ferrari?

Annet: Da jeg skulle kjøpe bilen ble det litt spesielt: Jeg skulle sjekke på Finn om det hadde kommet noen nye Audi TTer, og så så jeg denne, hadde kanskje vært på Finn i 20 minutter før jeg så den. Det var akkurat en slik jeg hadde ventet på, så jeg viste den til mamma og hun sa jeg kunne ringe til dem, og da gjorde jeg det. Men da jeg fikk tak i dem (kjøpte den av en forhandler) hadde en allerede ringt på bilen, så da var jeg nummer to i køen og de skulle ringe meg hvis han ikke skulle ha den.

Allerede som 17-åring har Notto skaffet seg den bilen han har mest lyst på, og fremtidsplanene inneholder ikke så store forandringene for bilens del. (Foto: Privat)

Etter ti minutter ringte jeg igjen. Da var jeg plutselig nummer ti i køen! Nummer 2 og 10 i køen. Så da tenkte jeg at nå var det over, bilen er solgt, men så ringer de meg og sier ”vil du ha bilen?” Ja, sier jeg. Bilen sto i Namsos (16 timer med bil fra der jeg bor). Så det er litt langt opp der for å sjekke bilen og sånt, men søsteren min skulle opp til Snåsa uka etter så jeg spurte om hun og kjæresten kunne komme og se på den, men nei, jeg hadde 5 minutter der og da til å enten gi opp bilen eller kjøpe den.

Tok sjansen – og har ikke angret

Så vi ble veldig stresset, men jeg så godt på bildene og leste teksten godt så vi kjøpte den! Det var litt skummelt å kjøpe bilen sånn, men de fleste svarte Audi TTene går alltid så fort så man må være rask med å kjøpe. Da sa de at jeg måtte hente den før onsdag, som var seks dager til. Først tenkte vi at vi kunne fly opp og så kjøre ned, men vi fant heller ut at den kunne ta transport fra Namsos til Oslo. Der bor søsteren min, så hun kjørte den videre til Evje. Nå som jeg har fått bilen, tror jeg ikke jeg kunne ha fått et bedre kjøp, bilen funker veldig bra.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: VW XL1 - Heftige saker, men ingen sportsbil

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Notto om? Bruk kommentarfeltet under!