Vi har ved flere anledninger messet om her på Broom at dette med å bygge custombil kan være et ganske tveegget sverd: Man kan legge ned enormt med tid og penger på å få noe som blir så personlig at stort sett bare en selv er interessert i å eie det.

Eller i hvertfall å se verdien i det når det skal selges.

Les også: David lager gule taxier som New York aldri har sett...

Når vi først har sagt det så mange ganger skal vi også være voksne nok til å innrømme at det finnes unntak. Og her skal vi til og med vise deg noen bilder av et slikt.

Bulker, flass – og budkrig på eBay

Bilen på bildene, som startet livet som en relativt ordinær Chevrolet dually-pickup i 3500-serien, ble nemlig solgt på eBay sist uke. Og til tross for at den var bulket flere steder og trengte omfattende reparasjoner også midt i de mange lakkerte motivene, dro den inn intet mindre enn 11.100 dollar til selgeren.

Dually-pickuper er noe av det største du kan finne, og denne dobbeltkabineren på 3500-chassis er virkelig en kjempe. Med karosseriet senket over rammen og luftfjæring i tillegg blir det en bil som legges merke til - allerede før motivlakken... (Foto: eBay.com)

Det er mer enn mange adskillig nyere sportsbiler kan innbringe på det ganske så trege amerikanske bruktmarkedet for tiden. Ergo hadde byggeren av denne bilen klart å treffe en nerve som ga gjenklang hos mange interessenter.

Både inni og utenpå

Så hadde han heller ikke valgt de mest ”interne” customtriksene, med lakkerte motiver av bestemor og favoritt-puddelen. Nei, her var det som synes nøytrale graphics og friske farger, samt en og annen dødningskalle og annet som mange synes er tøft.

Motivlakken dekket også gulvet og dashboardet, som vel heller ikke er akkurat slik som Chevrolet bygget det i 1999. (Foto: eBay.com)

Men mest imponerende er bilen likevel når man ser på bildene der den står med dørene åpne. For lakken er fortsatt rundt nærsagt hvert eneste hjørne, og dekker både dørsider, gulv og dashboard innvendig.

Les også: Torbjørn leier 170 kvadratmeter for å ta vare på bilen

Her har det gått med noen liter ekstra lakk i forhold til hva de fleste nøyer seg med – og ikke rent lite tid til planlegging, maskering og pirkejobb også, formoder vi.

Gjennomført stil

Med karosseriet droppet ned over rammen, montering av luftfjæring og ombygging av svært mye for å få den til å legge seg omtrent helt ned på asfalten i hvilestilling er det et imponerende stykke arbeid som er gjort også på den tekniske siden. Men vi kommer likevel ikke fra at det er lakkeringen som virkelig imponerer her.

Les også: Neida, en ripe i lakken behøver ikke koste en formue

En lakkering som sikkert også har gjort bilen ganske slitsom å leve med når den ikke har stått på utstilling og sanket premier og tilrop fra publikum. For hvem orker i lengden å kjøre rundt med beina plantet på et motivlakkert gulv, og være redd for at den første ripen skulle komme på den lange og brede pickupen.

Et vrient restaureringsobjekt

De har da som nevnt også kommet – i form av både bulker, riper og oppskrapte støtfangere. Dermed fikk vinneren av auksjonen, som trakk 19 bud fra fem-seks forskjellige budgivere, litt av en jobb med å få den tilbake i utstillingsstand igjen. Å treffe bra med utbedringslakken her blir litt av en utfordring.

Dessverre er det blitt mange småskader på karosseriet, og reparasjon vil bli en tidkrevende prosess. Men detaljene er mange og spesielle - som kulefestet på toppen av den sterkt modifiserte bakaksel-humpen, og den skråstilte skiltplassen i baklemmen. (Foto: eBay.com)

Med mindre vedkommende da har tenkt å begynne helt på nytt, med lakk og motiver etter eget hode.

I så fall håper vi han eller hun går like drastisk til verks, og lar lakktemaet slynge seg både over og under, inni og utenpå den fete pickupen. Da er det ikke helt umulig at vi får se bilder av den på nettet en annen gang, også.

Les også: Denne motivlakkeringen er "Grease-tøff"...