Så tøff kan nye BMW X5 bli - spørsmålet er om det kanskje blir litt vel voldsomt? Eller synes du dette er akkurat passe - bruk kommentarfeltet ...
Så tøff kan nye BMW X5 bli - spørsmålet er om det kanskje blir litt vel voldsomt? Eller synes du dette er akkurat passe - bruk kommentarfeltet ...

BMW X5 2014: Slik blir luksus-SUVen en skikkelig barsking

Og vent til du ser den innvendig!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW tok et gigantisk jafs av SUV-markedet da de kom med X5 i 1999. Siden har de oppgradert modellen med en ny generasjon. Men nå begynner også denne å bli moden for utskifting – etter nærmere åtte år på markedet.

Og allerede før vi har fått bilen på markedet, har det tyske tuningselskapet Lumma boltret seg for å lage en helt rå utgave av den store SUVen.

De er det første firmaet som har gitt nye X5 en styling- og tuningpakke.

BMW X5 2014 sølv forfra

LES OGSÅ: BMW X5: Tre ting du ikke visste

Bakhjulstrekk

X5 har rukket å bli en liten legende blant SUV-ene. Kjøreegenskapene har vært høyt prioritert, og sammenlignet med de fleste andre bilene i denne klassen er det få som matcher X5-en gjennom svingene.

Den nye modellen blir tilgjengelig også med bare bakhjulsdrift. Det er første gangen BMW åpner for denne muligheten på X5, tidligere har firehjulsdrift vært obligatorisk.

I tillegg kommer det en innstegsmodell som bygger på en firesylindret, 2-liters motor på 218 hk. sDrive25d blir navnet på den nye innstegsmodellen.

Men Lumma Design har nok i utgangspunktet tenkt at bilene de vil få inn er sterkere saker enn som så. Og de forteller på hjemmesidene sine at ulike tuningprogram vil gjøre bilene enda sprekere etter at de har vært hos dem.

Lumma sin versjon av BMW X5.
Slik er en "vanlig" X5.

LES OGSÅ: Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90

Rekkesekser

Når det kommer til utseende har Lumma gått for en widebody-pakke som ser ganske så tøff ut. Det innebærer "full pakke", alt fra brede hjulbuer, luftinntak på panseret, modifisert frontfanger, ny spoiler over bakluka, fire enderør, enorme felger og sort matt lakk på detaljene.

Felgene er i størrelsen 23". Det burde vel holde...

LES OGSÅ: BMW X5M: Her er BMWs neste SUV-versting

Rødt

På innsiden er det også nytt. Og her er det rødt som gjelder. Og her kan du egentlig bare gi beskjed hva du vil ha – så fikser Lumma det meste, fra stort til smått, strutseskinn(!) til alcantara og karbon til gummi.

Om du ønsker kan du til og med bestille den splitter nye BMW X5-en din gjennom Lumma og motta den fiks ferdig!

Pakken er tilgjengelig i mars neste år - og noen priser er ikke klare enda.

På innsiden lover Lumma at du stort sett kan gjøre akkurat hva du vil - de fikser det aller meste. Noe dette bildet vil kan illustrere ...
00 BMW X5 interiør 2

LES OGSÅ: Brukt BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter