Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford Granada. En gang var den en ganske vanlig og romslig familiebil og slett ikke noe uvanlig syn langs Norske landeveier. Snarere tvert imot.

Som regel med en 2-liter under det lange panseret, eller en 2,3-liter V6. Sistnevnte gikk ikke veldig mye bedre, men hadde i alle fall fin motorlyd. Det var også ansett som et "must" for alle med campingvogn.

Bilen kom allerede i 1972 som en slags erstatter for Ford Taunus 17M. Granada MKI ble produsert fram til 1977, da den ble erstattet av den litt mer rettlinjede MK II, som sin tur holdt koken fram til 1985.

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner

Den en gang så folkelige bilen har for lengst trådt over i klassikernes rekker, og familiebilen er i dag samleobjekt.

2,8 Ghia

Så er det jo slik da at noen utgaver er mer etterspurte enn andre. Har den et 2,8 Ghia-emblem på bakluken er den definitivt i kategori med de sjeldne.

Er bilen i tillegg velholdt, pen, har gått lite og er i original stand, er dette en doning som får blodpumpa hos de fleste entusiaster til å slå raskere...


Når så du sist en så fin Ford Granada? Neppe i går... (Foto: Faksimile fra finn.no)

Men så skjedde det! Midt på heiteste sommeren blir det som ser ut som et prakteksemplar lagt ut til salgs på finn.no.

Og – jo da, det er en 2,8 Ghia! Skikkelig fin, nesten som ny ifølge annonsen, original, med lav kilometerstand alle de riktige "greiene" på plass. Vi nevner: Servostyring, takluke, aluminiumsfelger, farget glass, sentrallås – ja til og med aircondition!

Se hele annonsen og alle bildene her:

Denne må vi ringe på ...

Nå har vi egentlig kommet til det punktet hvor vi i Broom ringer selgeren for en liten bilprat og litt mer informasjon. Klart vi må det!

Og, jeg kan love deg at vi har forsøkt – både telefon og sms. Men det har ikke lyktes oss å komme i kontakt med Førdebil1, som selger den fine Granadaen.

Bilen er fra 1983 – altså etter faceliften som ga ny grill og andre baklamper de siste par årene, før den ble avløst av Ford Scorpio i 1985.

Granada 2,8 Ghia. Dette er ikke hverdagskost! (Foto: Faksimile fra finn.no)

Ford Granada 2,8i: Det ble ikke mye tøffere enn dette

Den observante leser har kanskje allerede lagt merke til at bilen ikke har den lille "i-en" bak 2,8-emblemet. Det kan tyde på at denne bilen har forgassermotor – og ikke innsprøyting – som var det aller grommeste.

Uansett, effekten 2,8-literen er mellom 135 og 160 hk alt ettersom. Bilen har også fått påmontert en tidsriktig, men dog ikke original bakspoiler.

En av de fineste i Europa?

Bilen er heller ikke registrert i Norge slik vi oppfatter det. Det tyder på at den er bruktimportert, men i den standen denne er vil det neppe være noe stort problem å vise denne for så å få norske skilter på den.

Her har du virkelig muligheten til å skaffe deg en helt unik Ford Granada. Trofeene på bagasjelokket – trolig vunnet på treff – borger også godt for at bilen virkelig er fin. En ev Europas fineste, ifølge annonseteksten.

Ford Granada Perana V8: Den ukjente Ford-modellen