Denne Audien har en lett modifisert Lamborghini-motor under panseret. Ny var den fullstendig uoppnåelig for folk flest, men som bruktbil begynner den faktisk å bli et langt mer realistisk kjøp.
Denne Audien har en lett modifisert Lamborghini-motor under panseret. Ny var den fullstendig uoppnåelig for folk flest, men som bruktbil begynner den faktisk å bli et langt mer realistisk kjøp.

Audi S8: Denne har tapt seg halvannen million

Nå er Audien med Lamborghini-motor på billigsalg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når Audi virkelig skal slå seg på brystet, viser de gjerne til flaggskipet A8. Et digert flak av en bil – som likevel er ganske nedtonet og anonymt i designet.

Toppvarianten av A8 er S8. Forrige generasjon S8 kostet ny over 2 millioner kroner om du utstyrte den godt. I dag kan du få en 2007-modell til prisen av en litt velutstyrt Volvo V70.

Med beskjedne 89.000 kilometer på telleren er prisen nå nemlig blitt redusert med over halvannen million – bilen blir din for 549.000 kroner.

Del med dine Facebook-venner

SE VIDEO: Her tester Broom NYE Audi S8 på flyplassen

God stand og mye utstyr

Selgeren, som bor på det glade Sørlandet, lover at bilen er i strøken stand, uten riper, bulker eller andre skader.

Tidligere eier var en lege, og det følger med komplett servicehefte.

I tillegg er det utstyr som karboninteriør, sommer- og vinterdekk, adaptiv cruise control, luftfjæring, keyless go og takluke, for å nevne noe av den lange listen over ekstrautstyr.

Det er imidlertid ikke nevnt i annonsen om bilen er importert eller ikke. For mange vil det være et viktig spørsmål.

Her finner du MASSE Audi-stoff

Potent maskin

S8-en så dagens lys allerede i forbindelse med den første generasjonen av A8 – og kom rett før årtusenskiftet.

Først hadde den 340 hk, deretter 360 hk. Det var mer enn nok til å gi heftige prestasjoner. Sistnevnte fikser 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

Men det var først med generasjon to av A8, som kom i 2003, at det ble skikkelig sving på sakene. V10-en er et aldri så lite monster – litt større volum og litt lavere effekt, men i essens samme motor som står i Lamborghini Gallardo.

Med 450 hk/530 nm har den få problemer med å piske den 5 meter lange, og knappe to tonn tunge (!), bilen opp i 100 km/t på smått utrolige 5,1 sekunder.

Toppfart er sperret på 250 km/t.

Det er lett å trives bak rattet i en Audi A8. Audi kan dette med opplevd kvalitet - og MMI-systemet som styrer stereo, navigasjon, telefon og en masse annet er noe av det mest brukervennlige du kan få tak i.

LES OGSÅ: Audi S8: Dette er et ekte råskinn

God plass

Ettersom A8 er en såpass stor bil er ikke plass et problem. Blant annet er bagasjerommet på 500 liter – og med mindre du er på størrelsen med en velvoksen flodhest er det mer en tilstrekkelig armslag i baksetet også.

Quattro-firehjulstrekk bidrar dessuten til at du kan bruke denne bilen året rundt – og takket være den avanserte luftfjæringen kommer du deg helt til hytta uten problemer også.

LES OGSÅ: Audi A8 4.0 TDI: Denne har tapt seg over 1 millioner kroner

Audi S8.

Koster å være kar

Tro ikke et sekund at du bør kjøpe denne bilen om du ikke har en god bunke penger på konto til å bruke på "diverse utlegg".

Ikke det at S8-en har et spesielt dårlig rykte. Disse bilene tåler å bli kjørt – og dessuten er de såpass dyre at det stort sett har vært godt voksne eiere på dem.

Skulle noe skjære seg, blir det imidlertid ikke noe lett innhogg i familieøkonomien. Nesten alt av deler knyttet til mekanikk og motor er unikt til S8-modellene – og koster deretter. Den justerbare fjæringen er også en dyr luksus dersom det skjærer seg.

Verditapet er ikke over

Forsikring er også noe å tenke på for potensielle kjøpere.

Vi gidder ikke å nevne en gang hva snittforbruket er – det er heller ikke interessant. Du kjøper ikke en to tonn tung bil med V10-er under panseret for å se hvor lite den bruker.

Også minner vi om at verditapet nok ikke er ferdig enda, selv om akkurat denne virker å være det beste kjøpet akkurat nå.

Det kan fort være at disse bilene er 100.000 kroner billigere neste sommer ...

Se hele annonsen her:

LES OGSÅ: Bruktbilene fra helvete: Audi Allroad