Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Audi for første gang lanserte A6-modellen, var det i praksis en facelift av Audi 100. Men det nye navnet er langt mer moderne, ettersom denne betegnelsen fortsatt lever i beste velgående.

Og også for 18 år siden laget i høyeste grad Audi S-modeller. Blant annet S6. En skikkelig versting i sin tid – med sportsunderstell, store alufelger, 2,2-liters turbomotor med 230 hestekrefter og Quattro firehjulstrekk.

De fleste av disse modellene som ligger på bruktmarkedet er mer eller mindre knekjørte eller stylet i fillebiter.

Men det finnes unntak.

Blant annet en 1996-modell, som riktignok er førstegangsregistrert allerede i mai 1995. Den har svært beskjedne 132.000 kilometer på telleren.

Her er en annen Audi-legende

Lav pris

Prisen for det aldrende råskinnet er også innenfor det vi må kunne omtale som hyggelig.

Tilbake på 90-tallet var dette en bil svært få hadde lommebok tykk nok til å kjøpe. Nærmere 1 million kroner måtte du hoste opp om du ville ha et velutstyrt eksemplar.

Prisantydningen nå er 129.000 kroner – og den er fortsatt som ny!

Selv om det står i annonsen at bilen går til høyeste bud over denne prisen, er i alle fall utgangspunktet meget bra med tanke på hvor sjelden denne muligheten faktisk er.

Sveen Auto, som nå selger bilen, har hatt alle servicer på den de siste 12 årene.

Lite å utsette på interiøret.

LES OGSÅ: Bilen som gjorde aerodynamikk sexy

Som ny

Tidligere eier var, som så mange av de som kjøpte S6-er som nybil, en entusiast.

Resultatet er at dette er en svært så velholdt doning – ja, trass sine 18 år ser den faktisk mer eller mindre ny ut.

Og ikke bare det, den er usedvanlig velutstyrt også: Klimaanlegg, elektrisk rullgardin i bakruta, varme i baksetene, sportsinteriør i skinn, elektriske seter med minne foran, takluke og flotte originale alufelger for å nevne noe.

Klikk her for å se hele annonsen

Audi S6 fra siden

Har ikke plass

Salgsansvarlig hos Sveen Auto, Arnbjørn Heggset, vet nesten ikke om han vil selge den en gang.

– Egentlig kunne jeg tenkt meg den selv. Tror ikke det finnes noen andre 18 år gamle biler i Norge som er så strøkne. Men jeg har en GTI i stående i garasjen som jeg eventuelt må kvitte meg med først, humrer han.

LES OGSÅ: Unik bilsamling selges

Kjørt forsiktig

De siste 13 årene har det vært en eier. Og han har vært i overkant forsiktig med bilen sin.

– He, he, ja, i motsetning til de fleste andre S6/S4-er, har denne knapt bikket 3.000 omdreininger i minuttet på over 10 år, sier han.

LES OGSÅ: Dropp stasjonsvogn – spar tusenlapper

Audi S6 forfra

Gjør som Ferrari

Og det er ikke slik å forstå at hvem som helst kan plukke opp telefonen og sikre seg et kjøp. Akkurat som med de mest eksklusive Ferrarier, ser Heggset an kundene før han lar bilen gå.

– Ja, vi har hatt stor interesse. Blant annet fra ungdom. Men dette er ikke en bil vi vil slippe til noen som vi ikke tror tar veldig godt vare på den. Om den behandles like godt videre, er dette en bil som bare vil stige i pris. Den fortjener å bli dullet med, mener han.

LES OGSÅ: Stasjonsvognene som kjører fra de fleste

Sjelden som sedan

Og akkurat nå pågår en aldri så liten budkrig.

Det er tydeligvis mange som ønsker seg en sjelden pen S6, som i tillegg er spesiell fordi den er sedan og ikke stasjonsvogn. De aller fleste i Norge ble nemlig importert som stasjonsvogn med grønne skilter og uten bakseter.

LES OGSÅ: Volvo eller Audi: Hva hadde du valgt?

En negativ ting

Bilen som står i Surnadal ble også importert. Tilbake i 1999.

– Det eneste som kanskje noen vil synes er negativt på denne bilen er vel at den har automatgir. Mange ville nok helst hatt manuell gir på en slik bil, sier Heggset.

Vi spår imidlertid at det ikke rekker å bli slutt på fellesferien før denne godbiten har funnet en eier som har gjort seg fortjent til å kjøpe den.

Her er bruktbiltest av andre generasjon Audi A6

– Ikke problemfrie

Broom-Benny er ikke i tvil:

– Dette var en flott bil. Og ikke minst unik mulighet. Joda, det var så visst noen problemer med S-modellen til Audi på 90-tallet. Og det kan være litt skummelt med automatgir på såpass gamle og spreke biler. Men skal en kjøpe en tilårskommen S6, ville jeg helt klart valgt denne, gliser han.

LES OGSÅ: Audi A6 Quattro: Se så billig den er blitt