Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilsalget i Norge er i stor framgang – og BMW har så visst ikke tenkt å sitte på baken og overlate det markedet til andre.

Nå kaster de seg inn i kampen om kundene som til nå har handlet Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV og i det siste Ford Focus Electric.

På grunn av de mange fordelene med elbiler i Norge, kommer disse bilene ofte gunstig ut med tanke på pris.

Allerede til høsten kommer BMWs bidrag i klassen kompakte elbiler – nemlig i3. Og til konkurrentenes skrekk ligger det an til at prisen blir lavere enn først antatt.

LES OGSÅ: Norges nest mest solgte bil

Vises 29. juli

Det begynner å bli en stund siden BMW lanserte sine elbilkonsepter, kompaktbilen i3 og sportsbilen i8.

Les også: BMW har pløyd ned mye penger i sin elbilsatsing

Og 29. juli skal produksjonsmodellen av i3 vises på flere ulike arrangementer parallelt i London, New York og Beijing. I november er den klar for lansering her i Norge.

Rekkevidden er sagt å være 160 kilometer.

Billigere enn ventet

Men prisen i Tyskland er allerede sluppet. Der vil den koste 34.950 euro.

Omregnet til "norsk" pris, uten moms, vil det si at det er lov å håpe at BMW-en vil koste rundt 210-215.000 norske kroner.

Nissan Leaf starter på sin side på 229.000 kroner, etter flere prisreduksjoner. i-MiEV koster fra 189.200 kroner – også her har det vært gjort flere priskutt de siste årene.

LES OGSÅ: Velger du riktig bil – kan du spare tusenvis av skattekroner

Ikke bekreftet

– Det foreligger ingen bekreftelse fra BMW i Norge på hva de norske prisene blir, så dette er inntil videre basert på prisen bilen får i Tyskland, påpeker redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Vi kommer naturligvis tilbake med de offisielle prisene så snart disse er klare.

100.000 venter

Interessen for i3 skal være stor. Ifølge Automotive News skal BMWs markedssjef Ian Robertson ha uttalt at hele 100.000 kunder har stilt seg på venteliste for å prøvekjøre bilen, som man dermed venter seg svært mye av.

Foreløpig er det bare konsepter og førseriebiler vi har fått se av i3, og de endelige detaljene blir ikke klare før på høstens Frankfurt-utstilling. Da skal de første leveringene til kunder være like rundt hjørnet.

Stor forhåndsinteresse kan ikke alltid tas som en indikasjon på kjøp, men det er i i hvert fall et solid tall å starte med.

Les også: Eksperimentell Mini kan bli nestemann ut etter BMW i3

i3 kommer både som hybrid og som ren elbil. Men det er foreløpig ren elbil som vil være mest aktuell her hjemme, i og med at hybridbiler ikke nyter de samme økonomiske fordelene med tanke på avgiftene.

Endelig en Leaf-konkurrent

Foreløpig har vi ikke fått testet bilen. Det blir spennende å se om BMW har klart å opprettholde premiumfølelse og kjøreegenskapene de er kjent for inn i den lille bilen.

Utseendet ligger i alle fall an til å skille seg ganske markert fra produsentens øvrige, ganske konservative formspråk.

Den endelige produksjonsutgaven skal introduseres på Frankfurt-salongen i september, og salget skal starte rett etterpå. Først da får vi se om den store forhåndsinteressen materialiserer seg i form av kontrakter.

Les også: Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!