Sommer og bil uten aircondition kan vare en varm kombinasjon. Illustrasjonsbilde.
Sommer og bil uten aircondition kan vare en varm kombinasjon. Illustrasjonsbilde.

Aircondition: Nå er det varmt å ha gammel bil!

Men det går an å gjøre noe med nettopp det

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Vi har en veldig pen Volvo 850, tok over fra svigerfar som ville ha mindre bil. Den har ikke gått mer enn så vidt 100.000 kilometer og bærer preg av ekstremt fin behandling. Det eneste jeg savner er aircondition, de siste ukene har vært en liten prøvelse i det fine været. Vet du om det er en grei sak å ettermontere dette og hva vi snakker om pris for det? Tror du eventuelt bilen vil bli tilsvarende mer verdt hvis vi gjør det?

Hilsen Volvofamlie.


Benny svarer:

Hei Volvofamilie!

Ja, slik som været har vært nå de siste dagene har det vært varmt med gammel bil.

Det har jeg selv erfart ettersom junior her i huset "beslagla" bilen som har klimaanlegg for ferietur – og jeg selv satt igjen med en Porsche 911 fra 1992 – uten aircondition ... Stakkes meg – livet er hardt!

Jeg kan også bekrefte at svarte skinnseter som har stått i sola er varme mot lårene når man setter seg inn med shorts.

Men det er nå litt deilig også da - å endelig kjenne at det er sommer: T-skjorta klister seg mot ryggen, en flue surrer i bakvinduet og å kjøre med åpne vinduer med vinden i håret fordi det mangler aircondition.

Vi få tenke på dette til vinteren når vi igjen finner fram låsespray og isskraper.

Kan ettermontere aircondition

En pen Volvo 850 er slett ikke noen dum familiebil. Synd at den ikke har aircondition så klart.

I den forbindelse har jeg en god og en dårlig nyhet.

Den gode først: Det kan ettermonteres slik at du får en god og sval bil. Settene (de jeg har vært borti) er fine og ser så å si originale ut og fungerer like bra som originale.

Den dårlige: Det er dyrt – veldig dyrt, faktisk. Grunnen til dette et todelt. Det er et ganske omfattende sett. Med kompressor, ledningsnett, kondenser, radiator, braketter, reimhjul, fester og alskens slanger og rør.

I tillegg kommer vacumering og fylling av anlegget.


Eksempel på sett for ettermontering av aircondition. Mange og dyre deler og mye jobb gjør dette til en dyr fornøyelse. Illustrasjonsbilde.
Eksempel på sett for ettermontering av aircondition. Mange og dyre deler og mye jobb gjør dette til en dyr fornøyelse. Illustrasjonsbilde.

Det andre er at det er ganske omfattende å montere dette og slett ikke noen typisk gjør det selv jobb.

Jeg ettermonterte en del slike sett tidlig på 90-tallet. Etter å ha gjort det noen ganger så gikk det på halvannen dag. Blant annet måtte hele dashbordet og varmeapparathuset ut.

Neppe verdt pengene

Prisen for dette den gang lå på ca. 25 000 – og det er mange år siden. Det har neppe blitt noe billigere siden. Tipper – uten å ha sjekket – at du må ut med mellom 30–40 000 kroner for dette nå.

Det vil med andre ord si at det neppe er lønnsomt på en tilårskommen bil med mindre du har et langsiktig perspektiv på bilholdet her.

Du får garantert heller ikke igjen pengene når du skal selge den. Den blir mer lettsolgt og kanskje du får en tusenlapp eller tre mer, men det stopper nok der er jeg redd.


Les også: Klimaanlegg - slik unngår du vond lukt

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: