Med 1000 kubikks motorsykkelmotor på 109 hestekrefter og sekstrinns girkasse går gressklippingen unna i en fei
Med 1000 kubikks motorsykkelmotor på 109 hestekrefter og sekstrinns girkasse går gressklippingen unna i en fei

Dette er verdens råeste gressklipper

Med denne er plenen nyklippet på et blunk!

Honda er på mange moter et innovativt selskap. De ønsker å pushe grenser og sette nye standarder, samtidig som de praktiske egenskapene ivaretas. De har ansatt en masse velutdannede ingeniører som jobber med nettopp disse tingene.

Det gjelder ikke bare biler og motorsykler. Nå har de lagd det som trolig er verdens råeste gressklipper.

Honda NSX: Nå skal japanerne ta rotta på Ferrari - igjen

Ikke noe nytt

Det med trimming av gressklippere er for så vidt ikke noe nytt. På slutten av 70-tallet hadde undertegnede som oppgave å holde gresset nede. For å gjøre seg fortjent til kost og losji – ifølge min strenge mor.

Redskapen var en relativt velbrukt Norlett gressklipper med motor fra Briggs & Stratton. Hagen hjemme var stor, og gressklipperen gikk smått.

Det faktum at den allerede var lakkert sort med dekor i gull – inspirert av JPS- Formel-1 biler, hjalp ikke stort på farten for en utålmodig guttevalp.

Norletten hadde kjededrift og framdriften ble besørget av to "tannhjul" som gikk rett ned på forhjulene. For å gjøre en lang historie kort. Et brukt frontdrev fra en moped ble anskaffet og ved hjelp av Erling-smed ble dette sveist fast på akselen fra motoren. Kjedet ble kuttet og gressklipperen gikk MYE fortere ...

Dette må da være drømmemaskinen for alle smågutter med stor plen som skal klippes?
Dette må da være drømmemaskinen for alle smågutter med stor plen som skal klippes?

For deg som vil ha tøffere stasjonsvogn enn naboen:

Det den gang unge "ingeniør Christensen" ikke tenkte på, er at det var et forhold mellom hvor fort hjulene gikk - og hvor fort kniven under klipperen gikk.

Måtte kjøpe ny

Resultat ble ikke bra. Det var en masse S-formede spiraler med høyt gress igjen der jeg hadde klipt.

Uka etter kjøpte mutter`n ny Honda gressklipper med 55 cm klippebredde og bakhjulstrekk. Med streng beskjed om IKKE å tukle med nyervervelsen fortsatte jeg sommerjobben. I sakte tempo.

Racer-klipperen

Tenk om noen hadde vist meg bildeav denne Hondaen den gang!

1000-kubikks motor fra motorsykkelen Honda VTR på 109 hestekrefter, 6-trinnsgirkasse med paddle-skift, sportssete fra Cobra og eksosanlegg med gromlyd fra Scorpion.

Ikke bare går den som et olja lyn - den ser barsk ut også!
Ikke bare går den som et olja lyn - den ser barsk ut også!

Acura: - Hvorfor får vi ikke kjøpe dette merket i Norge?

NB: Denne gressklipperen bør ikke brukes på en søndag morgen. Lyden er på 130 dB. Fjæringen er spesialkonstruert og karosseriet av glassfiber.

Styringen kommer fra en Morris Minor, og de tøffe hjulene kommer fra en ATV. Klipperen bygger opprinnelig på en Honda HF2620

Erfarne førere

Dette er selvfølgelig et rent custom-bygg, lagd for det "britiske gressklipper mesterskapet", og bak rattet finner vi kjente racerførere som Matt Neal og Gordon Shedden.

En av de viktigste utfordringene er at dette aldri har blitt gjort før, så vidt vi vet. Og så er det få erfaringene fra et teknisk perspektiv.

Men den største utfordringen underveis i utviklingen? Det var visstnok å sørge for at den også klarte å klippe gresset!

Les også: Vår test av Honda Civic her