Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

11 år har gått siden Volkswagen kom med en av sine mest dristige lanseringer noensinne.

Da presenterte de luksus-sedanen Phaeton. En bil som både var teknisk avansert og som inneholdt alt konsernet kunne komme med av utstyr og finesser. Tanken var å appellere til kunder som ville ha gjennomført luksusbil – men gjerne snobbe ned merkemessig.

Skikkelig flopp

Det manglet ikke på skeptikere. Her skulle til da folkelige VW plutselig konkurrere mot biler som Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og konsernbror Audi A8.

I etterpåklokskapens lys kan vi fastslå at satsingen i alle fall ikke har vært noen salgssuksess. Phaeton har vært en skikkelig flopp.

Verst gikk det i USA, som var et potensielt stort marked for bilen. Amerikanerne skjønte tydeligvis ikke poenget i det hele tatt, og etter bare fire år forsvant Phaeton pent og rolig fra markedet der.

LES OGSÅ: Denne bilen har garantert ikke naboen maken til

Image og merkevare

Det amerikanske markedet er likevel svært viktig når VW snart skal vise en ny utgave av Phaeton. Svært mye tyder nemlig på at de ikke gir seg så lett, tross mye motgang med den første.

Internt i Volkswagen snakker man heller om image og merkevarebygging enn salgstall på denne modellen. Og da blir Phaeton sett på som en svært viktig modell, som har vært verdifull for å posisjonere VW et godt hakk over de tyske erkerivalene Ford og Opel.

Touareg med stor motor: Her snakker vi verditap!

USA viktig

De siste ryktene går nå på at andre generasjon Phaeton skal debutere på bilutstillingen i Detroit i januar neste år. Detroit er valgt fordi VW trenger et ekstra push i det amerikanske markedet.

Svakt salg i USA har i mange år vært en stor utfordring for VW. De siste par årene har det imidlertid økt kraftig, mye takket være en egen Passat spesialtilpasset for det amerikanske markedet. Nå er også en større SUV på vei – og så vil man ha en ny Phaeton inn øverst i modellrekka.

LES OGSÅ: Statusbil til under 20 000 kroner

Bygges på A8

Den kommer etter all sannsynlighet til å få mye til felles med Audi A8, på den måten kan VW holde tilbake på utviklingskostnadene.

Hybridversjon er obligatorisk, og bilen vil temmelig sikkert også komme i en utgave med firehjulstrekk.

Hvor dyr?

Prissettingen kommer nok igjen til å bli en utfordring. Tør VW å prise den helt opp mot A8, BMW 7-serie og Mercedes S-klasse – eller legger de seg under?

I USA er det et betydelig marked for store sedaner. Det er ventet at VW vil prise Phaeton nærmere Lexus og toppmodellene fra Infiniti og Hyundai og på den måten gå for litt større volum enn om de posisjonerer den helt i toppsjiktet.

LES OGSÅ: Her er en Hyundai for direktørene

Volkswagen har dratt til med all mulig luksus innvendig i dagens Phaeton. Det er tungt, solid - og temmelig konservativt.

LES OGSÅ: Hvordan finner jeg riktig pris på bilen min