Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Denne garasjen forekommer det oss å være trivelig å være i selv når været utenfor gjør det uaktuelt å skitne til den flotte Bobla. (Foto: Ronny Olsen)
Denne garasjen forekommer det oss å være trivelig å være i selv når været utenfor gjør det uaktuelt å skitne til den flotte Bobla. (Foto: Ronny Olsen)

Dette startet egentlig bare med en gammel VW Boble

Så tok det mildt sagt litt av for Eivind fra Senja.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gamle biler som reklame kan være svært vellykket. Poenget er å finne noe som synes godt, og som har appell til flest mulig.

Gamle Bobler treffer fint på begge punkter. Og hva er mer passende for en produsent av boblende leskedrikk enn nettopp en Boble?

Frem fra glemselen igjen

Slik tenkte de sikkert hos Coca-Cola da de i 1989 anskaffet bilen du ser på disse bildene, og satte i gang med modifiseringen av den. Dagens eier vet ikke mye om historikken og jobben som ble gjort den gangen, men åpenbart er det i hvertfall at man startet med en 1969-modell, kappet taket av den, monterte glassfiberskjermer og skivebremser foran.

Denne bilen ble bygget som reklamebil for Coca-Cola allerede i 1989. Men det var først da Eivind Nygård restaurerte den 23 år senere at den fikk den finishen den burde hatt hele tiden. (Foto: Ronny Olsen)

Så ble den dekorert, og sikkert benyttet i diverse markedsaktiviteter frem til den forsvant ut på egenhånd etter en tid.

Les også: Svinesund i 1972 - kjenner du igjen harry-bilene?

Så fikk altså Eivind Nygård fra Grasmyr på Senja tak i den i september 2012. Han startet en omfattende restaurering som senere skulle spre seg også til garasjen rundt – men det skal vi komme tilbake til.

Restaurert med høyere finish

Vi noterer i hvertfall at Eivind også har ”parkert” bilen sin digitalt på entusiast-nettstedet Mingarasje.com, slik at andre bilentusiaster også kan få nyte den, og vi har fått lov å dele den også med Broom-leserne.

Tidligere hadde bilen dekor av det langt enklere slaget. Under restaureringen ble lista lagt høyre, og kun skikkelig motivlakk var godt nok. (Foto: Privat)

Da Eivind tok over var bilen veldig matt og redusert i lakken, men ganske hel og grei i karosseriet. Dermed strippet han den ned og pusset den opp på nytt i omtrent samme fargene, men han kostet på seg skikkelige motivlakkeringer og klarlakk der hvor Coca-Cola Company over 20 år tidligere hadde gjort noen enklere løsninger.

Motivlakk av klasse

Airbrush-arbeidet er uført av Torgeir Larsen fra Sortland, og er av imponerende klasse. Få reklamebiler er like flotte som denne – og det til tross for at det da gjerne er de som nyter godt av reklamen som har betalt gildet...

CD-spiller av nostalgisk type og klassisk brusopptrekker på hanskeromslokket gir interiøret særpreg. Og sjekk fonten på "air cooled"-teksten! (Foto: Ronny Olsen)

Eivind har i tillegg fjernet blinklysene i skjermene foran og montert diodelys sammen med hovedlysene. Speil og bremselys er også fjernet, og bilen har fått nye seter, nytt ratt og diverse andre nye deler. I interiøret hører det selvsagt også med en CD-spiller av retro-type.

Se video: Apropos reklamebil - er dette verdens beste bilreklame?

Prikken over i´en er selvsagt veteranskiltet ”C-1886”. Det betyr kanskje ikke noe for svært mange, men de som drar kjensel på navnet John Pemberton vil vite hva det var han oppfant i Atlanta, Georgia, nettopp i 1886...

Gikk løs på garasjen også

Som bildene vil vise stoppet ikke Eivind med bilen. Da den var ferdig hadde han fremdeles skapertrangen i behold, og dermed gikk han løs på bilens nærmeste omgivelser.

Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene i Boble-roadsteren. (Foto: Ronny Olsen)

– Jeg satt i garasjen en mørk og stormfull høstkveld i 2011 og drakk kaffe, og fant ut at det hadde vært utrolig kult å lage en bar inne i garasjen. En gammel guttedrøm, man man si. Dermed startet ryddingen og planleggingen, og jeg begynte å kjøpe Cola-produkter samtidig som garasjen ble rød og fin, forteller han.

– Billigere enn Ferrari

Han var heldig og fikk overta en masse møbler fra en nedlagt matkjede, og bygget selv baren med masser av LED-lys i alle regnbuens farger. Nå har han skaffet en diger samling Cola-artikler, slik at temaet i garasjen ikke er til å ta feil av.

Samlingen med forskjellige reklameartikler for Coca-Cola har selvsagt også tatt litt av. Dermed kan Bobla uten problemer presenteres i en passende setting nærsagt hvor som helst. (Foto: Ronny Olsen)

Vi tipper det har gått med masser av både tid og penger, men som Eivind selv sier: Det ville blitt altfor dyrt å fylle garasjen med Ferrari og Ferrari-artikler i stedet!

Les mer om Cola-Bobla i MinGarasje.com på denne linken:

Se video: De klassiske bilreklamene fra Super Bowl-sendingene