Her er den offisiell og ferdig avduket   Datsuns comeback modell som har fått navnet Go.
Her er den offisiell og ferdig avduket Datsuns comeback modell som har fått navnet Go.

Datsun Go: Her er den - en av verdens billigste biler

Datsun gjør comeback – les hva Go skal koste.

Det er et par år siden vi skrev om prosjektet første gang – at Nissan tørker støv av det gamle Datsun-navnet og nå skal bruke det på en helt ny familie av rimelige biler.

I dag ble den første modellen vist for aller første gang. Da avduket Renault/Nissan-sjefen Carlos Ghosh bilen som skal hete Go, i New Delhi, India.

Lavere kjøpekraft

At det skjer nettopp her, er absolutt ikke tilfeldig. Datsun er skreddersydd for markeder der kjøpekraften ligger et godt stykke bak den vestlige verden.

I praksis skal merket appellere til de som til nå i beste fall har hatt mulighet til å kjøpe bruktbil. Nå får de muligheten til å kjøpe helt ny bil med garantier i stedet.

Datsuns nye Go skal produseres i flere land etter hvert - først ut er India som også blir et svært viktig marked for bilen.
Datsuns nye Go skal produseres i flere land etter hvert - først ut er India som også blir et svært viktig marked for bilen.

Ny sjuseter – og den er nest billigst av alle


Hvor billig?

Underveis i prosessen har det vært mye spenning rundt hvor lavt Datsun ville klare å presse prisen på sin første modell. Det har gått spekulasjoner på at den skulle koste rundt 30.000 kroner – da naturligvis før eventuelle avgifter.

Nå vet vi at det var litt optimistisk. Carlos Ghosn ville ikke si eksakt hva bilen skal koste, men han bekrefter at den skal under 400.000 indiske rupier. Det vil si nesten nøyaktig 40.000 kroner. Med det er dette likevel en av verdens billigste nybiler.

Sjekk ut Asmunds Datsun 160 B – klikk her:

God innvendig plass

Det har Datsun klart ved å basere bilen på velprøvd teknikk og spare der det er mulig. Go er bygget på plattformen til Nissan Micra og har også fått 1,2-liters bensinmotoren derfra, den jobber sammen med en femtrinns manuell girkasse.

Bilen er kompakt med lengde på 3,78 meter og bredde på 1,63 meter. Men den innvendig plassen skal være god, blant annet takket være stor akselavstand.


Dette er foreløpig det eneste interiørbildet som er sluppet av nye Datsun Go. Her er det nok grunn til å vente seg nøktern standard og ikke spesielt mye utstyr.
Dette er foreløpig det eneste interiørbildet som er sluppet av nye Datsun Go. Her er det nok grunn til å vente seg nøktern standard og ikke spesielt mye utstyr.


Oppgradere seg

De viktigste markedene i starten blir foruten India, Kina og Russland.

Go skal bygges i Renault/Nissans fabrikk i Chennai, India. Det er også planlagt produksjon ved Lada-fabrikken i Russland og i Indonesia. Foruten å appellere til helt nye kjøpere er målsettingen også å rekruttere nye kunder til Nissan, etter hvert som kjøperne får bedre råd og har mulighet til å oppgradere seg på bilfronten.

LES OGSÅ: Så billig får du splitter ny SUV


Go er en kompakt bil, med lengde på under 3,8 meter. Men plassen skal være god, blant annet takket være lang akselavstand.
Go er en kompakt bil, med lengde på under 3,8 meter. Men plassen skal være god, blant annet takket være lang akselavstand.


Vi har testet Norges billigste bil – les mer her: