Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av og til dukker det opp noen skikkelige særinger på bruktbilmarkedet. En sjelden gang tilhører de traktor-kategorien, selv om de minner mest om en bil – og representer dermed en mulighet for norske 16-åringer som vanligvis bare svenskene kan drømme om.

Vi har tidligere vært inne på reglene for såkalte ”EPA-traktorer”, og senere ”A-traktorer”, i Sverige. Noe lignende, som kunne forflytte værbitte 16-åringer fra skrantende mopeder og inn under tak, har etter hva vi vet aldri vært utredet engang i Norge.

Les også: Knuste politibil med traktor etter saktegående politijakt

Fra flyplass-tjeneste til ungdomstransport

Men så finnes de altså likevel. Selv om vi aldri har sett maken, og trolig aldri vil få se én til slik som denne, som nå kan kjøpes for 69.000 kroner på Jaren.

Se annonsen her:

Den særdeles korte Ford F-350en har visstnok startet livet i luftfartens tjeneste på Fornebu, der den skal ha vært trekkvogn av ett eller annet slag. På flyplasser er vi jo vant med å se litt av hvert av ombygde kjøretøy, så det er ikke sikkert den har vært så uvanlig der.

Det uvanlige må være at den har overlevd, og etter hvert blitt solgt ut til sivil tjeneste og omregistrert fra sorte til hvite skilt med statusen som traktor, eller muligens ”motorredskap”, intakt i vognkortet.

Tre personer i full komfort

Ifølge selgeren er den registrert for tre personer, og fullt lovlig å kjøre på traktorførerkort. Altså kan en heldig 16-åring ta med seg to kamerater og tøfle av gårde i 40 til 45 kilometer i timen, som visstnok er ”behagelig marsjfart” med den nedgirede bakakselen som sitter på bilen – eh, traktoren – i dag. Selvsagt med stereoanlegg, varmeapparat og andre komfort-saker som man i hvertfall aldri finner på en moped.

Forden skal til og med ha automatkassen i behold. Dermed er den også langt mer luksuriøst utstyrt enn både andre traktorer og nyere mopedbiler, som kanskje er de nærmeste ”konkurrentene”.

Sjeldent smutthull i regelverket?

Ifølge selger skal det også være mulig, og kanskje til og med lovlig, å bytte til vanlig bakaksel for å få høyere toppfart, noe som antydes at henger sammen med hvorvidt føreren har traktorførerkort fra før eller etter en dato i 2005.

Det høres så vidt fantastisk ut at vi ville sjekket det nøye med aktuelle myndigheter før vi tok sjansen, men stemmer det blir dette virkelig et sjeldent smutthull i regelverket.

Se video: Så moro kan du ha det med en skikkelig terror-traktor

Ikke overraskende har det spesielle kjøretøyet en forholdsvis begrenset kjørelengde bak seg. Med 140.000 kilometer burde det være traktor nok igjen til mange 16-åringer her, dersom den tas noenlunde vare på.

For godt til å være sant...

Vi kan ikke tenke oss annet enn at 16-åringene må stå i kø for å sikre seg denne saken – hvis de i det hele tatt oppdager at den finnes. Selv ikke den mest optimistiske 16-åring leser vel bilannonser i håp om å finne en traktor-registrert bil av denne typen – det er noe vi er vant med at bare svenskene kan nyte godt av.

At den har en 7,3 liters diesel V8 under panseret gjør selvsagt noe med driftskostnadene, i hvertfall så lenge vi sammenligner med en mopedbil. Men så kan den på den annen side kjøres på avgiftsfri diesel, og som veteran er den også billig å eie med hensyn til avgifter, skriver selgeren, som nærmer seg 18-årsdagen og har begynt å se seg om etter bil.

Kanskje går han over til et adskillig mindre kjøretøy når bilførerkortet er i boks – og det er det i så fall ikke mange som gjør.

Les også: Idar lakkerte traktoren rosa - for å unngå tyveri