Salget av bobiler i Norge har aldri vært høyere. Stadig flere oppdager friheten og fleksibiliteten det gir å ta ferien på hjul

Samtidig velger vi stadig dyrere og mer luksuriøse bobiler. Det er ikke lenge mye som minner om primitivt campingliv – nå ligner det mer på å ha med seg et lekkert hotellrom på hjul.

Fra 699.000,-

Norges mest solgte bobil så langt i år er et godt eksempel på det. Den kommer fra tyske Dethleffs, er 7,55 meter lang og koster fra 699.000 kroner, med såkalt Norge-pakke.

Bilen er registrert for fire, og med fire sengeplasser.


LES OGSÅ: Nå kjøper vi rekordmange bobiler

To sengeløsninger

Her kan man velge mellom to enkeltsenger eller en dobbeltseng bakerst. Foran i bilen er det en nedsenkbar dobbeltseng.

Det er med andre ord ikke noe problem å dra på tur med fire personer.

LES OGSÅ: Denne bobilen har du neppe sett maken til

Stort baderom

Mellom sengeplassene er det sittegruppe, kjøkken og dusj/toalett med vask.

Dusjen og toalettet er plassert på hver side av midtgangen. Her kan lukke igjen dørene – og da få et relativt rommelig baderom midt i bilen. Kjøkkenet er utstyrt med stort kjøleskap med fryser, stekeovn, tre kokebluss og avtrekksvifte. Sistnevnte er viktig når man både skal sove og lage mat på såpass lite plass.


Toalett og dusj er plassert på hver sin side av midtgangen. Men du kan også åpne dørene slik at det blir et stort baderom midt i bilen.


Broom har egen seksjon for bobil og caravan – se bare her:

Integrert markise

For komfortens del er det viktig med varme og aircondition i bodelen. Her er det også gulvvarme, varmesystemet går på både strøm og gass.

Store panoramatakluker er viktig for å få mest mulig lys inn i bobilen. Og på regntunge dager kan man likevel sitte ute, under den integrerte markisen.

Gjerne besteforeldre

– Den typiske kunden er et godt voksent par, gjerne besteforeldre som liker å ta med barnebarna på tur. De legger vekt på komfort og å ha det lettvint og praktisk på tur – samtidig som de vil ha en bobil som ikke er for stor eller uhåndterlig, forteller Odd Askjem.

Han er president i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og dessuten daglig leder av Askjems Camping Center, som er en av de største aktørene i dette markedet.

Askjem har drevet med bobil og caravan i en årrekke og kan fortelle at han har sett til dels store endringer i dette markedet de siste årene.


Bobilene har blitt mer eksklusive de siste årene - samtjdig som interiørløsningene blir stadig smartere.


LES OGSÅ: Dropper båten – kjøper bobil

Dyrere og større

– Det viktigste er nok at folk har fått bedre råd. Mange sitter på nedbetalte hus og har romslig økonomi. Tidligere tenkte man kanskje at det var viktig å spare til arvingene. Men når de også sitter godt i det og har alt de trenger – da blir det lettere å unne seg litt ekstra selv.

– Det ser vi godt i at det selges mange dyrere og større bobiler enn før. Kundene har blitt mer kresne, de vil ha omtrent samme komfort som hjemme, med gode madrasser, dusj og et velutstyrt kjøkken.

Mer luksus og komfort

– Betyr det at bobilene i seg selv har blitt dyrere de siste årene?

– Nei, egentlig ikke. Prisene har vært relativt stabile, men løsningene har blitt mer fleksible og eksklusive. Man får rett og slett mer luksus og komfort for pengene, sier Askjem og legger til:

– Mange synes kanskje i utgangspunktet at 700.000–900.000 kroner er mye penger å legge i en bobil. Men vi skal også huske at verditapet her er lavt, i alle fall så lenge man behandler bobilen pent. De siste årene har også etterspørselen etter brukte bobiler økt kraftig, det er naturlig nok ikke alle som har mulighet til å kjøpe splitter ny.


LES OGSÅ: Dette er Europas største bobil






Dethleffs står bak det som er Norge mest solgte bobil så langt i år. Bobilsalget går strålende og 2013 kommer til å bli et rekordår.





LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst