Det gjelder å ha både pågansmot og litt fritid når du skal gå  i gang med dette prosjektet. Men fiks ferdig får du en sjelden og knalltøff  klassiker. (Foto: Privat/ebay.com)
Det gjelder å ha både pågansmot og litt fritid når du skal gå i gang med dette prosjektet. Men fiks ferdig får du en sjelden og knalltøff klassiker. (Foto: Privat/ebay.com)

Sunbeam Tiger: Dette er egentlig en supersjelden sportsbil

Nå trenger den en ny eier - med en god dose pågangsmot!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man kan si mye rart om engelskmenn, men klassiske sportsbiler er noe de er - eller kanskje rettere sagt var – veldig gode på.

Sunbeamen på disse bildene er et veldig godt bevis på det.

En gammel småsliten Sunbeam Alpine tenker du kanskje? Nope – selv om de ved første øyekast er snarlike, så er dette langt heftigere.

En Tiger!

Her snakker vi en ekte Tiger! En mildt sagt sjelden sak som kun ble produsert i 7083 eksemplarer mellom 1964 og 1967.

Nå kan du sikre deg et eksemplar av den unike bilen. Den du ser på bildene er nemlig til salgs på den amerikanske auksjonssiden ebay.com.

Se hele annonsen her:

Foruten en kromlist langs siden og et diskret emblem på forskjermen, er det først når man åpner panseret at forskjellen mellom en Alpine og en Tiger åpenbarer seg.

Se disse vanvittige bilreparasjonene:


Med hjelp av selveste Shelby

Med hjelp fra Caroll Shelby klemte man ned en V8-er fra Ford mellom skjermene. (Foto: eBay)

Her hadde man ved hjelp av den amerikanske legenden, racerføreren og designeren Caroll Shelby klart å klemme ned en 4,3-liter V8 fra mellom forskjermene.

At den lille lette bilen gikk bra med en slik maskin under panseret behøver vel ikke engang nevnes. Dette var en skikkelig "versting" til tross for et heller beskjedent, men veldig tidstypisk ytre.

Shelby hadde på denne tiden nettopp erfaring med V8-konverteringer på AC Cobra og det var meningen at Tiger-produksjonen skulle skje på hans anlegg i USA – som jo også var ment å være hovedmarkedet for bilen.

Slik ble det imidlertid ikke. Bilene ble montert hjemme i England hos Jensen Motors og Shelby fikk utbetalt royalty på hver produserte bil i stedet.

Husker du dette bilmerket?

Godt objekt

Mange fant allikevel veien over "dammen". Blant annet den som nå selges. Bilen er helt klart et restaureringsobjekt – dog et bra sådan. Noe rust finnes på bakskjermene, men ellers skal den være rimelig frisk i platene. Den er også så godt som helt komplett, men demontert.

Det vil nok kreve noen timer med både ettersyn og montering før denne igjen er "hel ved".

Det som også må noteres på plussiden er at bilen har "matching numbers" Det vil si at bilen har samme motor / gir / aksler etc. som den ble levert med fra fabrikk. Det er alltid et pluss – ofte et stort ett også – når det er snakk om sjeldne klassiske biler.

Bilen har etter det vi forstår hatt to eiere hvorav siste måtte avbryte den påbegynte restaureringen av helsemessige årsaker.

Ford GT 70: Forden ikke engang entusiastene kjenner til

Skremmer vannet av de fleste ...

Originalt reklamebilde av Sunbeam Tiger fra 1965. har man fin bil får man tydeligvis også fin dame...

Denne bilen er fra 1965 og dermed en serie I og den mest vanlige. Det fantes nemlig også noen veldig få serie II, med 289-kubikktommers motoren (4,7-liter) fra Ford Mustang. Bare 633 slike biler ble bygget i 1967, før modellen ble nedlagt.

Volvo P1900: Den ukjente Volvoen

Tigeren som selges i Reading, Pennsylvania har en minstepris på 12.500 dollar, eller drøyt 75.000 kroner. Ikke direkte billig med andre ord. Det må nok også puttes inn betydelige beløp før den lille sjarmerende bilen med den overraskende gromme motorlyden oppnår fordums glans.

På det internasjonale markedet omsettes fine Tigere for mellom 400.000- og 500.000 kroner. Da får du en bil som kan skremme vannet av de fleste idet du drar på ut fra lyskrysset ...

Les også: Denne bilen var langt forut for sin tid