Det begynner å bli noen år siden den forlot det norske markedet,  men hjemme i Russland er hardhausen Lada Niva fortsatt en populær bil.
Det begynner å bli noen år siden den forlot det norske markedet, men hjemme i Russland er hardhausen Lada Niva fortsatt en populær bil.

Lada: Nå skal de satse på lekkert design

Tidene forandrer seg også i Russland.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lada er ikke akkurat kjent for lekkert og attraktivt design, snarere tvert imot.

Her har nøktern funksjonalitet vært langt mer framtredende. Greit nok så lenge kundene ikke har noe annet å velge i stedet - men et stadig større problem etter hvert som det hjemlige bilmarkedet har åpnet seg opp.

Mer attraktive

Når Lada likevel fortsatt selger bra i Russland, skyldes det først og fremst lave priser. Men også her merker de stadig tøffere konkurranse.

Så langt i år er salget ned med 10 prosent. Og nå mener den nye Lada-eieren Renault/Nissan at det er på tide å gjøre noe.

Et stort satsingsområde er å forbedre kvaliteten. Et annet er å gjøre bilene langt mer attraktive visuelt sett. Til den jobben har de hyret inn den anerkjente engelskmannen Steve Mattin (48).

Lavpris-suksess: Les vår test av Dacia Duster her:

Nytt designspråk

Han har fortid som designer hos både Mercedes-Benz og Volvo (Mattin var Volvos sjefdesigner fra 2005 til 2009), og har fått vide fullmakter.

I et intervju med bransje-nettestedet autonews.com sier Mattin at biler som Niva (bildet over) ikke lenger skal være representative for Lada.

- Vi skal gjennomføre en omfattende modernisering, med introduksjonen av et helt nytt designspråk og DNA som skal forandre hele vårt image, sier Mattin.

Kjøpeguide Lada Niva: Ekte offroader til lavpris

Overkompliserte linjer

Han understreker samtidig at det nye Lada-designet må være robust, for å appellere til russere som er vant til dårlig veistandard. Og han vil videreføre enkel og ren linjeføring på bilene.

- Det vi skal gjøre, handler ikke om overkompliserte linjer i alle mulige retninger, slik enkelte bilmerker kanskje har, sier han - ganske diplomatisk.

Inspirasjon fra Kia

Konseptbilen X-Ray er det første eksempelet på hva vi har i vente fra " nye" Lada. Det er ventet at de kommer til å rulle ut en rekke nye modeller i årene som kommer.

En av Mattins inspirasjonskilder er Kias sjefdesigner og nå president, Peter Schreyer. Han hadde en suksesssrik karriere bak seg i VW-konsernet da han ble hentet til Kia.

Schreyer snudde opp ned på Kia-designet i løpet av kort tid, og har fått mye av æren for at det koreanske merket nå er i kraftig framgang, samtidig som merkevaren har blitt langt mer attraktiv.

LES OGSÅ: Nybil til under 50.000 kroner

Slik ser Lada for seg en framtidig SUV/crossover med kompakte mål. Dette er konseptbilen X Ray.


LES OGSÅ: Nå er det slutt for billegenden