Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kia og søstermerket Hyundai har svært store ambisjoner - og underbygger disse med modeller som virkelig begynner å bli brysomme for konkurrentene.

Det handler om design, kvalitetsfølelse og ikke minst luksus og utstyr til priser som skal ligge under det de fleste andre kan tilby.

Debuterte i Detroit

Modellutvalget har også blitt kraftig utvidet de siste årene. Storbilen Cadenza er en suksess for Kia på flere markeder - nå kommer den i ny og oppgradert utgave, samtidig som den lanseres i USA for første gang.

Faceliften på Cadenza debuterte da også på bilutstillingen i Detroit tidlig i år, det viser hvor viktig dette markedet er for Kia.

Storbilen Cadenza er blitt fornyet og debuterer nå som 2013-modell.

Kia gir mye bruktbil for pengene - sjekk oversikten her:

Suksessrik designer

Det mest iøynefallende er at den har fått den nye og sporty Kia-grillen. Cadenza er en stor bil (nesten fem meter lang) og designet gjør ingen forsøk på å dempe det.

Bak designet står forresten Peter Schreyer, mannen Kia hentet fra VW-gruppen. Han har fått æren for mye av Kias suksess de siste årene og ble nylig forfremmet til en av president-posisjonene i selskapet.

LES OGSÅ: Derfor kjørte Broom i grøfta med Kias nyeste

"Flytende" midtkonsoll

Innvendig er det fokus på eksklusive materialer og premium-følelse. En "flytende" midtkonsoll skal gi særpreg, samtidig som den sørger for god plassutnyttelse.

Kia har også jobbet med lyssettingen, det blir stadig viktigere for bilprodusentene som ønsker å skille seg fra mengden.


Desing og materialkvalitet i interiøret er et av områdene der Kia har gjennomgått en rivende utvikling de siste årene, slik ser det ut inne i nye Cadenza.


293 hestekrefter

Under panseret finner vi ett motoralternativ: Nemlig en 3,3-liters V6 bensinmotor på 293 hestekrefter. Der har vi nok også en vesentlig årsak til at bilen neppe noen gang kommer til Norge, en slik motorisering vil gi veldig mye avgift.

Kjøreegenskapene skal være vektet mot komfort, men samtidig hakket mer sporty enn det vi er vant til å finne på store sedaner på det amerikanske markedet. Kia ønsker å skille seg litt fra konkurrentene på dette området.

LES OGSÅ: De sikreste bruktbilene

Fullpakket med utstyr

Et annet område de skal skille seg ut på, er utstyrsnivå. Dyreste Cadenza i USA kommer på i underkant av 300.000 kroner - da er den fullpakket med utstyr.

Radarstyrt cruise control, navigasjon, ryggekamera, varme i baksetene, filskiftvarsler og blindsonevarsler er bare noen av godbitene på en virkelig lang liste. Ting man må betale dyrt for hos statuskonkurrentene er standard.

LES OGSÅ: Dette kaller vi råsterk utstyrsbombe

Cadenza er en stor bil og sjefdesigner Peter Scheryer har heller ikke forsøkt å dempe størrelsen snarere tvert imot.


LES OGSÅ: Tenke annerledes? Dette er luksus til halv pris