Mot slutten av 1970-tallet var Volvo 242 ganske kostbar og fant dermed som oftest kjøpere i den øvre delen av middelklassen, mens allmuen måtte nøye seg med Ford Taunus, Opel Kadett eller en Mazda 929

Volvo hadde bare et par år tidligere erstattet 140 serien med nettopp 240. En bil som på mange måter var en oppgradering av forgjengeren. Faktisk var det meste fra frontrute og bakover det samme som på 140.

Volvo 140: Denne bilen blir du rett og slett glad i

Dette var på den tiden da Volvo virkelig skulle markere seg med fokus på sikkerhet. Et godt synlig og mye omdiskutert – ikke uten grunn – bevis på dette er de enorme støtfangerne.

Stygg som juling?

Stygge som juling mente mange. Men allikevel, etter en litt trå start ble det etter hver fart på 240-salget. Faktisk så stor fart at bilene ble veldig alminnelige.

Det startet som sagt hos de litt velstående, så som solid og slitesterk bruktbil hos en ikke fullt så bemidlet familie. Ofte med "lange dager og hardt arbeid".

Før en kvisete 19-åring med capsen bak fram, monterte stor stereo, enda større spoiler og utførte en del andre mindre gjennomtenkte custom-triks. Før den opprustet og kostemalt havnet hos den lokale høgger`n og etter hvert ble til spiker i en kjellervegg ...

Helt som ny både utvendig og innvendig. (Foto: Faksimile fra finn.no)

Men unntak finnes. Kanskje er det aller beste unntaket på dette nå til salgs på Gjettum i Bærum. Der finnes nemlig det som ser ut som en dønn strøken 1977 modell Volvo 242 DL. På kilometertelleren står det kun 9000 kilometer. På 36 år. Det tilsvarer 250 km i året det!

Bilen har tidligere tilhørt en svensk samler. Nå er den klar for nye eventyr.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Tidskapsel

Vi tror på det når selger beskriver bilen som: Denne bilen burde ikke finnes! Den er som en tidskapsel hvor man skrur tiden tilbake til 1977 med dens farger på eksteriør og interiør. Tilstand og lukt – alt er som en ny bil. Det lar seg egentlig ikke beskrive – bilen må bare oppleves.

Bilen har fått nytt eksosanlegg, fire nye sommerdekk i originaldimensjon på 14-tommersfelgene, samt ny registerreim. Og er vel slik sett klar for flere kilometer. Men vi håper at selgeren treffer den kjøperen han ønsker:

Denne bilen burde bevares for ettertiden hos en entusiast som vet å verdsette denne og fortsette dette nærmest fanatiske bilholdet. Et lignende eksemplar vil neppe dukke opp igjen, og denne vil være verdifast fremover da populariteten til 240 er raskt stigende.

Unik bil

Det er med andre ord en helt unik bil man her kan skaffe seg. Om prisen på 125.000 kroner er riktig, er vanskelig å si. Det finnes vel knapt noen å sammenligne denne med overhodet.

Originale setetrekk fra 1977 og da er det grunn til å tro at originalsetene også er helt strøkne. Det er nybil-lukt innvendig lover selger (Foto: Faksimile fra finn.no)

Det som er helt sikkert er at populariteten på disse gamle 240-ene med de store støtfangerne og firkantede baklyktene er stigende. Når så du egentlig en skikkelig fin slik bil sist? Tipper det er en stund siden ...

Les den utrolige historien om Volvos aller første sportsbil her:

Siste ur-240-en

i 1977 fylte Volvo 50 år. Det er også det året da færrest 242 ble produsert. 19.230 eksempler trillet ut fra fabrikkportene. Året etter fikk bilen en forsiktig facelift med ny grill med doble skrålister gjennom Volvo-emblemet og litt mindre kromdekor i fronten.

Det er med andre ord den siste modellen av ur-240-en du her kan sikre deg!

PS: Stor takk til Daniel som tipset oss om denne. Ser du noe annet du synes vi bør skrive om? Send e-post til redaksjonen@broomn.no.

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget