Mercedes-W222-forfra
Mercedes-W222-forfra

2014 Mercedes S-klasse: Nå tester vi "verdens beste bil"

Men er den virkelig det? Bli med på test i Canada.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

S-klasse har vært flaggskipet til Mercedes gjennom fem generasjoner. Tradisjonelt den største, dyreste og mest avanserte bilen til Mercedes – og også modellen som har vært først ute med en rekke teknologiske nyvinninger.

I starten var den nesten alene i sitt segment. Nå har konkurrentene virkelig kommet etter. Det er derfor ingen enkel jobb sjette generasjon S-klasse har å gjøre når den straks ruller ut på markedet.

Ikke på bjørnejakt ...

Brooms bilekspert Benny Christensen har vært i Canada de siste dagene. Ikke på bjørnejakt – men på verdenslanseringen av den splitter nye S-klasse.

En liten utvalgt gruppe journalister er nemlig invitert til å være de første som får teste S-klasse. Og noe sånt sier man naturligvis ikke nei til:

Mercedes-W222.-Benny-bak-ra

LES OGSÅ: Visst kan du få luksusbil til 100.000 kroner

Best på komfort og luksus

– Nei, særlig ikke når Mercedes er så offensive som de er denne gangen. De hevder helt ubeskjedent at de har laget verdens beste bil. Da får man jo automatisk lyst til å finne ut om det virkelig kan stemme, sier Benny.

– Nå som du har kjørt bilen – hva er dommen?

– He, he. Det blir jo subjektivt dette, for hva er de viktigste kriteriene for å bedømme at noe er verdens beste bil? Men teknologisk sett er dette helt i særklasse. På luksus er det heller ikke mange som slår nye S-klasse. Mercedes har gjort mer enn å bare lage en ny generasjon av S-klassen. Denne gangen flytter de grensene, og i mine øyne er dette mer en konkurrent til biler som Bentley og Aston Martin – enn A8 fra Audi og 7-serie fra BMW, sier Benny og legger til:

– Jeg vil si at dette er verdens beste bil på komfort og luksus. Kanskje også på utstyr og teknologi. Slik sett har Mercedes ordene sine i behold!

LES OGSÅ: Sær luksus - til under halv pris

La ned Maybach

For noen år siden lanserte Mercedes sitt eget luksusmerke, over S-klassen. Maybach ble imidlertid ingen stor suksess, og det endte med nedleggelse av hele prosjektet.

Nå er tanken at S-klasse skal ta denne posisjonen med sine topputgaver.

LES OGSÅ: Nå er det offisielt slutt for Maybach

Kjører selv

– Det er en spennende tanke! Samtidig er dette naturligvis en viktig imagebygger for Mercedes. Her får de virkelig vise fram hva de kan – og det gjør de til gagns.

– Det er nesten absurd å kjøre to tonn med luksusbil som gjør 0–100 km/t på 4,8 sekunder. Det er styggfort! Men det skjer så totalt udramatisk og ikke minst stille. Og til tross for at bilen er godt over fem meter lang, føles den ikke sånn bak rattet. Den er rett og slett morsom å kjøre, det kan vi ikke si om så mange av de tidligere generasjonene, sier Benny.

– Det er naturligvis all verden å velge mellom av kjøreprogrammer. Maks komfort når du ønsker det, mer inspirerende kjøreegenskaper når du ønsker det. Mercedes tilbyr veldig mye sikkerhetsutstyr. Og i praksis kan den nesten kjøre på egen hånd. Filskift-varsleren gjør at den holder seg på plass, og den radarbaserte cruise controlen fikser avstanden til bilen foran. Da kan du bare sitte der og følge med – og gripe inn hvis det blir nødvendig.

Mercedes-W222-fra-bakdør

LES OGSÅ: Luksusbil for deg som vil skille deg ut

Høneblund

– Hva med baksetet?

– He he, jeg har naturligvis testet det skikkelig også. Business class på fly blir nesten litt stusslig i forhold til dette. Her er det innstillinger alle mulige veier, varme og kjøling og massasje. Dessuten fothviler som gjør at man kan strekke helt ut.

- Det er ingen problemer å ta seg en liten høneblund baki, naturligvis forutsatt at sjåføren ikke leker seg med voldsomme motorkrefter. Da hjelper det ikke hvor fint og eksklusivt det er!

Gedigen og diskret

– Hva kan du si om designet – for oss som bare har sett bilder så langt?

– Den ser større ut i virkeligheten. Gedigen, men samtidig på en litt diskret måte. Du flasher ikke noe når du kommer med denne bilen, selv om den ser både dyr og eksklusiv ut.

– Det smaker litt av tradisjoner og "gamle penger". Litt som Mercedes opprinnelig var. Jeg tror det er helt riktig tenkt. De har en merkevare med rike tradisjoner. Da gjelder det å bruke dem når den ene konkurrenten etter de andre ypper seg, sier Benny.

LES OGSÅ: Cabrioleten du kan tjene penger på

Kryper sammen

– Men Canada – er det et bra land å kjøre bil i?

– Så absolutt! Det vil si, highwayene er jo som motorveier de fleste steder i verden, ikke fryktelig morsomt, i alle fall så lenge man holder seg til fartsgrensene.

– Men vi har også være ute på svingete landeveier der det er mulig å sette bilen mer på prøve. Den imponerer der. Den digre bilen er overraskende lettkjørt og kryper liksom litt sammen når det trengs.

Mye bil for pengene

– Man blir nesten litt overveldet når man tester en bil som dette. Det er så mye her – utstyr, teknologi, luksus, komfort. Men når jeg får sortert litt, kjenner jeg at dette er en bil jeg virkelig får lyst på, fordi den er så komplett. Mercedes har dratt til med alt de kan levere – og resultatet er imponerende. Ingen tvil om det.

– Startprisen er på 1.058.000 kroner i Norge. Fryktelig mye penger for en bil, men med den totalpakken du får her, vil jeg påstå at det faktisk er mye bil for pengene, tross alt. Og heldiggrisene som har råd til å kjøpe den, har virkelig noe å glede seg til, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Sjelden luksusbil - til Passat-pris


Mercedes-W222-bakfra


LES OGSÅ: Dette er ultra-luksus - på arabisk