Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
"America´s only true sports car", "The plastic fantastic", "The Tuppercar" - svært få kjære barn har så mange navn som Chevrolet Corvette. Nylig rundet den 60, og aldri har det vært så mange til salgs i Norge som nå. (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)
"America´s only true sports car", "The plastic fantastic", "The Tuppercar" - svært få kjære barn har så mange navn som Chevrolet Corvette. Nylig rundet den 60, og aldri har det vært så mange til salgs i Norge som nå. (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)

Chevrolet Corvette: Du kan gjøre et kupp på sportsbil-ikonet

Corvette runder 60 – og det kryr av dem på markedet.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den 30. juni var det nøyaktig 60 år siden den første Corvetten rullet ut av fabrikken i Flint, Michigan. Da var det bare seks måneder siden konseptbilen hadde fått overraskende positiv mottagelse, og prosjektet med det uvanlige glassfiberkarosseriet ble hastet av gårde mot produksjon.

De første bilene var ikke all verden kvalitetsmessig, og en sløv rekkesekser og kun automatkasse holdt på å stoppe eventyret etter bare ett års tid. Men så kom V8-motoren, deretter kjøreegenskapene – og resten av historien kjenner vi.

Les også: 10 Corvette-facts som du kan imponere med på fest...

Så sent som i 1983 var det under 100 Corvetter i Norge. I dag flommer markedet over, og du kan finne mye fint til hyggelige priser. Her er noen eksempler du kan nyte mens misunnelige folk rundt deg mumler om ”Tupperware”, og spør hvorfor du har sjøsatt båten opp-ned.

Hvilken Corvette er din favoritt? Fortell i kommentarfeltet under!

1984 og snart veteran, kr. 119.000,-

Faksimile: Finn.no

Denne bilen markerte mer av et skifte i Corvette-historien enn noe annet modellskifte både før og etter. Det var da man kastet den gammeldagse rammekonstruksjonen med røtter i 50-tallet og bygget et avansert chassis med moderne hjuloppheng med ett mål i siktet: Å peke nese til de kostbare konkurrentene fra Tyskland og Italia.

De første bilene av fjerde generasjon er veteraner i år, her antydes det at det ”snart” skjer – da tipper vi at det er neste sommer som er målet. Og da bør det være levelig for de fleste å vente i noen måneder til med å sette skilter på den, når det endelig kan gjøres for bare noen få tusenlapper.

Se annonsen her:

Mishandlede C4-Corvetter blir fort stygge i interiøret. Her ser det ikke så verst ut, men med mindre du skal delta på et treff med premie for mest harry ratt-trekk foreslår vi å fjerne stripsen og heller reparere originalrattet hvis skinnet er ødelagt... (Foto: Finn.no)

De såkalte C4-Corvettene er mer avansert enn de tidligere også når det gjelder elektronikk og nymotens materialer, men så lenge det digitale dashboardet fungerer og andre tekniske ting også sjekker ut OK, bør ikke dette være verdens skumleste bruktbil med tanke på driftsutgifter. Corvette-interessen er stor, og det finnes mange firmaer som reproduserer mye.

Siden det er en 1984-modell har den arvet motoren fra forrige årsmodell – det vil si at ressursene ikke helt står i stil med det chassiset kan takle, men det kan du jo sikkert justere litt på selv om de originale 205 hestene ikke er nok.

Les også: Nå er den blitt veteranbil - og kan importeres billig

1965 custom-klassiker, kr. 299.000,-

Faksimile: Autodb.no

Corvette har hatt en høy standing i custom-miljøet helt siden starten, ikke minst siden glassfiberkarosseriet ga større muligheter enn tradisjonelle stål-biler. Å eksperimentere litt med lim og glassfibersparkel hadde lavere terskel enn å forsøke å sveise, og det har gitt seg mange kreative utslag.

Denne bilen er ifølge selger modifisert allerede på begynnelsen av 70-tallet, og stilen virker veldig korrekt fra den gang. Altså er den nostalgisk på mer enn én måte.

Se annonsen her:

Flippfront, sidepotter, flyttede frontlys, Shelby slotmags og veltebøyle var typiske customtriks på 1970-tallet. I dag ville en C2-Corvette blitt holdt original, men er du nostalgisk anlagt så hvorfor ikke... (Foto: Autodb.no)

Bilen har morsom historie, leser vi i annonsen. Men siden den er oppgradert også senere, er den ikke et historisk ikon. Ergo blir det med denne som med alle andre ombygde biler – hvis du kjøper den, må det være fordi du liker stilen.

Corvette er også praktisk på den måten at bortsett fra litt kjemisk bobling i ”fersk” glassfiberstøping, trenger du ikke være redd for skjult rust i karosseriet. Så lenge frontruterammen og gulvet ser bra ut, får du et noenlunde greit inntrykk av hva du begir deg ut på.

Les også: Christians 1963 Corvette er heller ikke som alle andre

1998 pace car, kr. 389.000,-

Faksimile: Finn.no

Mens det er vill vest i prisbildet på C4-Corvetter for tiden, der en del eiere av det som har vært kjempedyre biler er i ferd med å innse at det bare er noen få år til 30-årsregelen innhenter dem, er det roligere for de som skal ha nyere Corvette. C5-prisene er forholdsvis stabile, og påfallende rimelige – og det er fordi flesteparten av bilene som omsettes ikke er registrert i Norge ennå.

Her har vi imidlertid et unntak med skiltene på, klar for cruising: Den særdeles fargeglade Corvetten er en av bare 1.163 bygde replika-utgaver av det årets pace car på Indianapolis 500-løpet, og både det gule skinninteriøret, den lilla fargeskiftende lakken, dekoren og de gule aluminiumsfelgene er spesielle for denne modellen.

Se annonsen her:

Den blå-lilla lakken, dekoren, og de gule felgene og interiøret var unikt for pace car-replikaene i 1998. Smaken er riktignok forskjellig, men vi synes den er steintøff... (Foto: Finn.no)

Sjelden har en Corvette vært mer dristig i fremtoningen, og da det i 1998 ble arrestert en gruppe arbeidere ved Corvette-fabrikken for omsetning av store mengder narkotika, ble det spøkt friskt om at det var de som hadde designet pace car-utgaven etter å ha testet ut varene.

Selv om C5-utgaven også har kjøreegenskaper så det holder, handler likevel Corvette litt om å synes. Og akkurat i den forbindelse er en slik pace car helt riktig i våre øyne. Vil du bare ha den for å se på den selv hjemme i garasjen, finnes det også noen flere uregistrerte 1998 pace cars i Norge. En av dem er for øyeblikket også til salgs for 179.000 kroner på Autodb.no.

Se video: C5 raskere enn C6? Denne videoen gir ikke svaret...

1970 big block, kr. 195.000,-

Faksimile: Finn.no

Corvetter med originalmontert bigblock-motor har i en årrekke ligget langt over sine smallblock-søsken i pris. Selvsagt for at det er gøy å ha det aller verste – uten at det egentlig er snakk om krefter som det er så enkelt å få ned i bakken, dit de hører hjemme.

Dessuten er en slik bil med den digre maskinen i front gjerne ganske tungstyrt dersom første eier bestilte uten servostyring. Og det gjorde mange – de som ville ha stor motor for å få mye krefter, var heller ikke særlig interessert i at noe av de skulle gå til å drive ”unødvendige” ting som servo og air condition.

Se annonsen her:

Bigblock-motor i Corvettene fra de barskeste årene må du gi litt ekstra for, men det enorme momentet er også underholdning nok i seg selv. Sjekk imidlertid ut at ting er originalt - prispåslaget betinger at bilens ekthet med den store motoren kan dokumenteres utenfor rimelig tvil. (Foto: Finn.no)

Hvis bilen er så grei som den ser ut til, kan dette være mye brutal moro for knappe 200.000 kroner. Men du betaler selvsagt 50.000 mer enn du ville gjort for en tilsvarende smallblock-bil, så det lønner seg å sjekke ut at alt er originalt og korrekt. Stolene er byttet ut med nyere, men akkurat det er enkelt å fikse.

For momentet er der, selv om selve toppåret for bigblock-galskap egentlig var i 1969 for Corvettens del. Den såkalte LS5-varianten med 390 hester som sitter i denne bilen var den minste av to bigblock-varianter dette året, da den oppskremte smallblock-versjonen LT1 for alvor begynte å hale innpå med 370 hester.

Les også: Corvetten "alle" drømte om er endelig blitt oppnåelig

1955 med V8, kr. 600.000,-

Faksimile:Finn.no

Undertegnede var for en halv mannsalder siden redaktør i Corvette-klubbens medlemsblad, og skrev en reportasje om denne bilen i dens forrige fremtoning: Den var nemlig rød da den kom til Norge fra England midt på 1980-tallet, og bar også på en ganske ullen historie om at den en gang i tiden skulle ha tilhørt skuespillerinnen Diana Doors.

Verken mine undersøkelser den gang eller senere forsøk skal ha klart å styrke denne teorien. Men bilen er interessant nok – som den siste årsmodellen med det opprinnelige, minimalistiske karosseriet, og den første årsmodellen med V8. En håndfull av de tidligst produserte skal ifølge historien ha fått rekkesekseren fra året før, men ingen har oss bekjent noen gang sett en 1955 med sekser. Kun 700 ble bygget, da lagrene fra året før fremdeles var fulle, og modellens fremtid hang i en tynn tråd. Dette er nummer 431 i rekken.

Se annonsen her:

Den har vært Norges eneste 1955 Corvette, og dermed også den eldste med V8, og vi tipper den er det fremdeles. Nå er smykket i Harvest gold til salgs, og klarer du å bla opp prisforlangendet får du et kunstverk like mye som en bil. (Foto: Finn.no)

Denne bilen, som – rent objektivt, selvsagt – er så vakker at det nesten ikke er til å holde ut, har vært mye omtalt og omskrevet i Norge, og ble for få år siden restaurert uten tanke på kostnader. Da ble det også skiftet farge, etter hva vi husker som følge av at restaureringen avdekket spor av denne fargen fra fabrikken.

Harvest gold-fargen med grønne aksenter, som rundt 120 av de 700 produserte bilene hadde, gjør den til et smykke. Og selv om prisen kan synes stiv med norske øyne, er dette en samlerbil av internasjonalt kaliber som tør være en tryggere investering enn mange Corvetter til en fjerdedel av prisen.

Les også: Verdens tredje eldste Corvette er nylig solgt på auksjon