Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg hadde en SsangYong Rexton for noen år siden og var egentlig ganske godt fornøyd med den, syntes den ga mye bil for pengene selv om den kanskje var litt mindre moderne og hadde mindre komfort enn noen av konkurrentene som kostet mer.

Siden har jeg byttet merke et par ganger, men holdt litt øye med SsangYong via en kompis som jobber hos en forhandler som også selger dem. Det virker nå som de nesten er nedlagt i Norge, og at det ikke satses noe særlig på merket. Er det fordi modellene er blitt for gamle? Rexton har jo aldri blitt erstattet, men de har da andre modeller også. Vet du noe om dette?

Benny svarer:

Hei sann! Det kan absolutt virke som importøren har tatt seg et lite hvileskjær for tiden, ja. Samme selskap har nå startet import av Chevrolet (de fra Sør-Korea, ikke USA-originalen) og fokuset er nok mer der.

Det begynner å bli en stund siden jeg så noen markedsaktiviteter for SsangYong, og en liten sjekk på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at nesten er bråstopp for merket i Norge. Etter årets første seks måneder har de solgt til sammen 16 biler av alle kategorier (personbil og varebil) her til lands.

Det er en nedgang på 79,7 prosent i forhold til samme periode i fjor, og med det er SsangYong på 58. plass på salgsstatistikken. Det begynner med andre ord å bli en solid kontrast til tiden da de solgte ganske bra, særlig av den den litt røffe offroaderen Rexton.

Lyst på brukt Rexton? les mer om den her

Billigmerke

Årsakene er nok litt sammensatt, men det er klart at det nåværende modellutvalget til SsangYong ikke er enkelt å selge i Norge. Rexton er gammel og utdatert, det samme gjelder storbilen Rodius, som straks blir erstattet.

Pickupen Actyon Sports har heller ikke blitt noen salgssuksess. Minstemann Korando er en kompakt crossover som burde ha muligheter med en startpris på under 320.000 kroner. Men i dette segmentet er konkurransen knalltøff, svært mange velger nok heller Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai eller Subaru XV – enn en litt unnselig koreaner som ikke akkurat får drahjelp av merkevaren.

SsangYong er et billigmerke de fleste steder i verden og konkurrerer først og fremst på pris. Det er ikke så enkelt i Norge, på grunn av vårt avgiftsnivå. Når motorteknologien ikke er den mest moderne, blir det mye avgift – og dermed forsvinner mye av differansen til konkurrentene. Og da blir det tungt å selge merket.

SsangYong har også vært gjennom en svært turbulent periode, med voldsomme streiker og aksjoner ved fabrikken i Sør-Korea. Nå er de eid av indiske Mahindra & Mahindra, og fremtiden ser både tryggere og mer positiv ut enn på lenge.

Nye modeller er også på gang. Slik sett skal vi nok ikke utelukke at SsangYong kan gjøre comeback og begynne å krype oppover på registreringsstatistikkene igjen etter hvert.

LES OGSÅ: Se når politiet stormer bilfabrikken


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: