mario (Foto: ALEXANDER HASSENSTEIN, © iw)
mario (Foto: ALEXANDER HASSENSTEIN, © iw)

Götze startet Bayern-karrieren med å dumme seg ut

Gjett hva som er feil på dette bildet.

Mario Götze kunne definitivt fått en bedre start på Bayern-karrieren.

Tyskeren har skapt overskrifter for overgangen fra Borussia Dortmund tidligere, men han ønsket nok ikke den typen oppslag som det Bild trykker tirsdag.

Ikke bare sponsor
Å stille opp med Nike-trøye på sin første arbeidsdag for sin nye Adidas-sponsete arbeidsgiver er ille nok i seg selv. Bayern München har imidlertid tettere bånd til den tyske sportstøyprodusenten enn vanlig.

Adidas eier nemlig 9,1 prosent av klubben, og Nike er ansett som det Bayern-lokaliserte firmaets argeste konkurrent.

Logoen på Götzes t-skjorte var heller ikke vanskelig å få øye på, og skandalen ble ikke bedre av at Jan Kirchhoff, den tyske storklubbens andre nysignering også hadde på seg Nike.

Kirchhoff (22) unnskyldte seg med at han hadde tatt på seg den første og beste t-skjorten han hadde funnet.

For mer profilerte Mario Götze forholder det seg litt annerledes. 21-åringen som kostet 300 millioner kroner er sponset personlig av Nike.

Les også: Dortmund bekrefter: Götze til Bayern München for 281 millioner

– Ikke akseptabelt
Det er likevel ikke en godkjent unnskyldning for Adidas, som anså presentasjonen for å være en offisiell Bayern München opptreden, skriver Daily Mail.

– Bildene fra dagens pressekonferanse med Mario Götze har overrasket oss negativt, sier en talsperson for firmaet.

– I henhold til kontrakten er dette ikke akseptabelt fordi dette var en offisiell funksjon for Adidas-partner Bayern München. Vi har allerede tatt det opp med klubben.

Les også: Derfor vil Wilshere se denne skjønnhetens bilde i Arsenal-garderoben

Götze kan bruke Nike-skoene sine på banen, men i alle sammenhenger der han opptrer som Bayern München-representant må han gå med en Adidas-trøye.

Fra Bayerns øverste hold bedrives det imidlertid brannlukking.

– Vi fikk ikke med oss at han gikk med denne t-skjorten og det beklager vi. Vi har forsikret Adidas om at dette ikke vil skje igjen, sier mediadirektør i Bayern München Markus Hörwich, i en annen Bild-artikkel.