Volvo Duett - bilen som ble starten på et fantastisk stasjonsvogn-eventyr for Volvo for nøyaktig 60 år siden.
Volvo Duett - bilen som ble starten på et fantastisk stasjonsvogn-eventyr for Volvo for nøyaktig 60 år siden.

Volvo Duett: Starten på stasjonsvogneventyret

Volvo feier 60 år som stasjonsvognprodusent. Dette var førstemann.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

4. juli er ikke bare USAs nasjonaldag. Det er også datoen da den aller første Volvo Duett - eller Volvo 445 som det offisielle navnet er – trillet ut fra fabrikkportene ved Lundby-fabrikken i Göteborg.

Året var 1953 og dmed dette startet det som skulle bli et skikkelig stasjonsvogn-eventyr for Volvo.

Etterpå har det gått slag i slag med herregårdsvogner som Amazon, 145, 245, 740. 940, 850, V70 og de siste årenes XC-utgaver av ymse slag, med både 60, 70 og 90 i betegnelsen. I mange markeder har Volvo omtrent vært synonymt med stasjonsvogn. Praktiske og robuste, sådanne.

Topp 5: Volvos beste stasjonsvogner

Ikke over ennå

Ingenting tyder på at på at stasjonsvogn-eventyret er over for Volvo.

Men la oss holde oss til jubilanten – Duett.

En av de første utgavene av Volvo Duett med ribbegrill og delt frontrute.

Dette er bilene Volvo aldri laget:

Den ser ved første øyekast snarlik ut sine personbilsøsken, men er en helt annen konstruksjon. Den har – som siste Volvo – separat ramme, mens personbilen har selvbærende karosseri.

Volvo Duett har også et annet bakhjulsoppheng med bladfjærer og en lavere utveksling i bakakselen for å kunne trekke tyngre. Lav giring ga god akselerasjon, men gjorde bilen bråkete og tørst i høyere hastigheter og på lengre turer.

Ellers er det meste likt. Både motor, øvrig teknikk og interiør. Motoren de første årene var en 1,4-liter på 40 hk, senere kom en B16 på 60 hk og i 1962 fikk den B18 med 75 hk. De første årene var girkassen tretrinns, men etter hvert kom den med firetrinns girkasse.

Mange varianter

Mange biler ble også levert som kjørbare chassiser uten karosseri bak forsetene. På den tiden fantes det mange frittstående karosserimakere som bygde alt fra stasjonsvogner, pickuper, ambulanser og likbiler på disse chassisene.

Noen biler ble levert som kjørbare chassis og fikk egne påbygg enten som pickup, ambulanse, bårebil osv.

Duetten ble en levende legende. Enkel, svært solid og robust som få. I tillegg var den svært anvendelig. Som "arbeidsgamp" i hverdagene og som anstendig "herregårdsvogn" for hele familien i helgene.

Volvo V60 AWD: Dette kaller vi vintertest:

To biler i ett

Derav navnet Duett også. To biler i ett. Kanskje var dette verdens første flerbruksbil?

Den fantes også som varebil, uten sideruter i varerommet. Omtrent halvveis i livet fikk den en facelift. Den fikk litt større baklykter, hel frontrute og skiftet navn fra Volvo 445 til Volvo 210.

Arbeidsgamp i uka og familiebil i helgene. To biler i ett og navnet, Duett - gav seg selv.

Volvo Cross Country: Skjult skatt i bruktmarkedet – eller?

Klassiker for lengst

1969 var siste produksjonsår for den trofaste og sjarmerende sliteren fra Sverige. Duetten er for lengst en klassiker og en av de mest etterspurte veteran-Volvoene.

Duett ble forsøkt erstattet med Volvo 145 Ekspress, en stasjonsvogn med forhøyet tak. Denne modellen ble ikke den suksessen Volvo håpet på – men det er en annen historie.

Dette er Volvos største suksess – noensinne