Denne generasjonen S-klasse var kanskje ikke så spennende å se på, men under skallet var det mye nytt og ikke minst fikk den V12-motor.
Denne generasjonen S-klasse var kanskje ikke så spennende å se på, men under skallet var det mye nytt og ikke minst fikk den V12-motor.

Mercedes S-klasse W140: Luksusbilen som mageplasket

Mercedes sparte ikke på noe - resultatet ble litt i overkant for mange.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-Benz S-klasse. En av verdens mest ambisiøse biler og en innovatør på både design, komfort og ikke minst teknikk, men med en pris som gjør at vi dødelige må nøye oss med drømmen.

I disse dager lanseres sjette generasjon og beskrives av Mercedes selv som verdens beste bil. Broom er selvfølgelig der for å både følge begivenheten og å prøvekjøre nykommeren.

Men aller først unner vi oss et lite tilbakeblikk på foregående generasjoner av bil-ikonet.

Den tredje: W140 1991 -1998

Mercedes S-klasse W140 byr forsatt på svært komfortabel forflyttning.

Der de tidligere S-klassene hadde vært lange, lave og brede, fremsto tredje generasjon som både høy og lav og bred – ja nesten som en litt stor kopi av W124 E-klasse som allerede hadde vært på markedet i noen år.

Selv om bilen var både gedigen, komfortabel, luksuriøs og bød på mange nyvinninger, hadde den noe litt gammelmodig over seg. Vi ble imponert over teknikken, men designmessig – både utvendig og innvendig – hadde man liksom sett dette før ...

LES OGSÅ: 21 år gammel Mercedes som egentlig er helt ny

Pondus og grått hår

På plussiden var så klart den nye V12 motoren på over 400 hk. Det var heftige greier!

Men det tunge og mildt sagt massive designet gjorde at mange syntes dette ble litt for voldsomt, og bilen ble aldri den suksessen Mercedes hadde håpet på. Det er slett ikke tilfeldig at bilen fikk tilnavnet "Bundestanken".

Dette var en av bilene som underbygget gubbestempelet på de større Mercedes-variantene, det var mye pondus og grått hår blant kjøperne.

Gubbebil? Her blir det motbevist for harde livet

Hva koster den nå?

Mange nyvinninger til tross, så ble dette interiøret oppfattet som veldig konservativt.

De rimeligste eksemplarene på bruktmarkedet har parkert seg i underkant av 50.000 kroner. Da får du en bil som fort har rundet 300.000 kilometer – noen har også gått mye lenger.

Du får også en bil som potensielt kan ta knekken på familieøkonomien. Vi snakker biler fra tidlig 90-tall, altså rundt 20 år gamle. Da kan alt – virkelig alt – skje.

Dyr på verkstedet

S-klasse er også en bil som er dyr å kjøpe deler til og tradisjonelt kostbar på verkstedet. Derfor vil det som regel lønne seg å legge mer penger i det når du kjøper – da reduserer du også faren for ubehagelige overraskelser som kan komme fort.

Virkelig fine eksemplarer koster i underkant av 200.000 kroner. Da skal kilometerstanden være under gjennomsnittet for alderen. Det er også utrolig viktig å sjekke at bilen har blitt skikkelig fulgt opp underveis. Komplett servicehistorikk er en stor, stor fordel. Gjør også hva du kan for å sjekke at kilometerstanden er riktig, her kan det være litt ymse med hva tidligere eiere har foretatt seg.

LES OGSÅ: Dette heftet er verdt mange tusenlapper

Styre unna

Det aller beste er å finne et eksemplar med få eiere – aller helst bare én.

En del av disse bilene ble kjøpt av godt bemidlede privatpersoner som virkelig visste å ta vare på dem. Det kan være utrolig stor forskjell på de modellene – kontra de som har gått runden via en rekke eiere som har passet på å kvitte seg med dem når varselslampene har begynt å lyse. De eksemplarene bør du styre langt unna.

Benny mener:

Som sin forgjenger fikk også W140 en coupeutgave, men det velkjente SEC-navnet forsvant.

Først og fremst skal du se etter rust. Som vanlig nedkant av dører i skjermer og ved jekkfester – det er obligatoriske steder å sjekke.

På biler hvor klimaanlegget ikke virker må du være OBS: Det kan være fordamperen som lekker. En omfattende og dyr jobb å skifte.

Sentrallås som ikke virker og dører som servolukkingen ikke virker på sladrer om defekt vacumpume. Ganske vanlig. Det samme er defekte elektriske rutehevere. De doble siderutene er tunge og motorene tar innimellom "kvelden".

Selvfølgelig må bremser og forstilling også sjekkes. Se litt nøye på fjærene foran. At disse brekker, er ikke uvanlig.

LES OGSÅ: Diger luksusbil til under 100.000 kroner

Innovasjoner:

Mercedes W140 fantes også som en Pullman limousin

Det var vel stengt tatt under den litt gammelmodige skallet vi fant de største og fleste nyhetene på W140,

Vi kan blant annet nevne:

Sideruter med dobbelt glass for minimalt med støy

Den var først ute med både Brake Assist og ESP, sistnevnte i 1996.

Sammen med Volvo først med sidekollisjonsputer

Ortopediske seter tilgjengelig som (svært kostbart) tilleggsutstyr.

4-soners klimaanlegg i de lange versjonene.

12-veis elektriske drevne seter

Xenonlys tilgjengelig

Adaptivt støtdempersystem, standard på V-12 og tilleggsutstyr på V8-modellene.

Parkeringsmarkører i form av små antenner / markører som kom opp av bakskjermene ved rygging. Disse ble erstattet med Parktronic-system som målte avstanden fra støtfangeren til nærliggende hindringer i 1995


Visste du at:

– av de 432.732 eksemplarene som ble produsert var bare 26.022 coupe-utgaver?

– planlagt lansering var satt til 1989, men på grunn av suksessen til forgjengeren ble den utsatt i to år?

– en illsint variant av S600 ble utviklet i samarbeid med AMG. Den hadde 445 hk / 623 Nm og gjorde 0–100 km/t på bare 5,5 sekunder?




LES OGSÅ: Her er den nye sjefen blant direktørbilene