Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Den er både bred og fet, Nissan-coupeen til Nikolas. Men planene for bilen medfører enda mer av det samme, avslører den fornøyde eieren. (Foto: Privat)
Den er både bred og fet, Nissan-coupeen til Nikolas. Men planene for bilen medfører enda mer av det samme, avslører den fornøyde eieren. (Foto: Privat)

Bilen min Nissan 200 SX: Så lav og bred skal ungdomsbilen være

Ja, Nikolas har faktisk planer om å gjøre den enda litt bredere.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En av biltypene som oftest går igjen i denne spalten, og spesielt blant unge bileiere med høy grad av skapertrang, er Nissans sportscoupeer fra 1990-tallet. 200 SX i alle mulige versjoner er hard valuta i gatebil-miljøet, og for mange en billett inn i bilhobbyen.

Les også: Sveinung satser på luksus - med en Nissan Laurel

Inviterer til foredling

Japansk bil var ikke i denne posisjonen for 15 eller 20 år siden, og dette er et klart bevis på at ting forandrer seg ustanselig.

Denne gangen skal vi kikke nærmere på en representant for S14-generasjonen, som kom i 1995 og var med helt til 2000. En smakfull coupé med ganske rolig og ”europeisk” linjeføring, men i denne sammenhengen kanskje enda viktigere; en motor og kjøreegenskaper som inviterer til både trimming og videreforedling.

Karbonpanser med spesielle luftinntak avslører allerede i utgangspunktet at dette ikke er en standard 200 SX. (Foto: Privat)

Og dessuten både kjøring på bane og utstilling for likesinnede, noe som gjør at også utseendet kan variere mye fra bil til bil, etter hvilke ideer eierne har hatt.

Har oppgradert fra Civic

Her er i hvertfall en ambisiøs SX-entusiast som tar godt vare på sin bil, og som har klare ideer om hvor veien går videre. For denne bilen kommer til å være med lenge, det føler vi oss trygge på.

Eier: Nikolas Lid, (22)

Bosted: Voss, Hordaland.

Les også: - Er det mulig å mekke på en Ferrari selv?

Litt om meg selv: Jeg har tidligere hatt en artikkel på Broom.no med min Civic, nå er neste bilen på plass for en god stund siden, og jeg tenkte jeg skulle sende dere litt info om den.

Bilen: Nissan 200 SX s14a, 1997-modell.

Hvor lenge har du eid bilen: Den er solgt ny i Tyskland og importert til Norge. Jeg kjøpte bilen stort sett slik som den fremstår nå for ganske nøyaktig ett års tid siden, rundt juni-juli i 2012.

Mange om beinet

Hva har du gjort med den: Bilen har alltid vært lagret om vinteren og har derfor ikke rundet 87.000 km ennå.

Jeg valgte en 200 SX s14a fordi jeg egentlig alltid har hatt lyst på en, jeg synes karosseriet har fine linjer og en aggressiv front. Da jeg kom over denne her var den ganske godt på vei til å være slik som jeg ønsket den skulle være; lav, brede felger, og ikke helt original under panseret.

Modifiseringene fortsetter under panseret. Her er det mye godlyd, forteller eieren. (Foto: Privat)

Det tok ikke lang tid fra annonsen var kommet på Finn til bilen var handlet, var veldig mange som var interessert og prisen var på vei over utgangspunktet som selger hadde satt, så jeg er glad jeg var rask på avtrekket med å hente den.

Da jeg handlet bilen var den som sagt godt på vei til å bli slik som jeg ville ha den. I tillegg til att den var lav, med brede felger og litt trim i motoren for å få frem godlyden, så var den også utstyrt med ett brukbart stereoanlegg som var småpent innfelt bak med forsterker med plexiglass over, ellers original bortsett fra målere i midtkonsoll og karbonfilm på interiøret rundt om.

Les også: Bruktbilene som virkelig drar ifra i lyskryssene

Utvendig hadde den fått styling-fangere og sideskjørt i tilegg til Seibon karbonpanser og andre diskré detaljer.

Har mye på gang

Fra jeg fikk bilen og frem til i dag så er det kjøpt inn en del deler, men ikke alt er montert enda på grunn av god, gammeldags latskap, og litt lite kompetanse på enkelte ting.

Det er kjøpt inn karboncover over lyktene som trenger litt pussing for å passe skikkelig, har og liggende en spoiler fra japansk Silvia s14a, med karbon-midtdel, denne er ikke kommet på fordi da må hele bakluka lakkeres på nytt og da står jeg der med et annet dilemma, nemlig spørsmålet om hellakkering, siden vi først er i gang med å lakke.

S14-generasjonen av Nissans sportscoupé har myke og vakre linjer. Med disse oppdateringene har eieren satt et helt personlig preg på den. (Foto: Privat)

Ellers er det investert i litt mindre pyntegjenstander og detaljer. Av andre større ting som jeg har gjort med bilen er Bride stoler, Takata 4-punktsbelter og røde Nismo matter.

Frontlyktene er også byttet til noen enda sintere med xenon 8000k i, som passer meget bra ved siden av oransje parklys der blinklysene skal være.

Mye å glede seg over

Liker best med bilen: Å beskrive hva jeg liker best med bilen føler jeg blir litt vanskelig siden det er mye å godte seg med, alt fra ”popping” og sugelyder under panseret til stereoanlegget og utsendet på bilen. Men om jeg skal bestemme meg for noe er det vel bilen sett litt forfra på skrå, slik som på bildet, som er favoritten.

Les også: Mer trøkk i GT86? 100 hk ekstra er intet problem...

Liker minst med bilen: Det jeg liker minst er finishen på enkelte ting. Frontfangeren trenger en skikkelig overhaling eller byttes, og sideskjørt og bakfanger er delvis festet med karosserilim, men det er brukt litt mye så det vises liksom en ramme av karosserilim rundt skjøtene der.

Lysutstyret kan gjøre mye med utseendet på en bil. Denne er intet unntak. (Foto: Privat)

Fremtidsplaner for bilen: Den blir kanskje værende slik som den er ut sesongen i år. Men jeg har lyst til å jobbe videre med den også. Det vil i så fall innebære skjermbreddere og hellakkering, og montering av de delene jeg har liggende. Muligens bredere felger også.

En av mange drømmebiler

Jeg tenker en del på farger som candy red eller en metallisk jadefarge, men den originale svartfargen er også meget fin.

Les også: Nissan GT-R - dette er drømmebilen for mange

Ellers blir bilen stelt godt med, står i garasje. Jeg har polert den to ganger siden jeg fikk den, i høst og før vårmønstringen. Har også en BMW 318 original M-sportutgave som brukes som hverdagsbil, slik att SXen stort sett slipper unna regnvær, parkeringsbulker og andre ting som kan skje med parkerte biler.

Drømmebil: Når det kommer til drømmebil så er jo s14a en av dem, men er også svak for mange biler, blant andre Skyline, Supra, BMW E36-modeller, og EVO 6 eller 9. Ellers så har jeg også litt lyst på en Honda med V-TEC igjen også, NSX er muligens på den ønskelista også.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Lyst på en selv? Du får en fin en for 100.000 kroner

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Nikolas om? Bruk kommentarfeltet under!