Mercedes S-klasse W126: Denne hadde bare direktørene råd til

Mercedes-flaggskipet kostet en liten formue ny - nå er den forlengst blitt klassiker.

Dette var en veldig moderne bil proppfull av nyheter og innovasjoner da den kom i 1979. Som vanlig satte Mercedes ny standard for hva en luksusbil skal være.
Dette var en veldig moderne bil proppfull av nyheter og innovasjoner da den kom i 1979. Som vanlig satte Mercedes ny standard for hva en luksusbil skal være.

Mercedes-Benz S-klasse. En av verdens mest ambisiøse biler og en innovatør på både design, komfort og ikke minst teknikk, men med en pris som gjør at vi dødelige må nøye oss med drømmen.

I disse dager lanseres sjette generasjon og beskrives av Mercedes selv som verdens beste bil. Broom er selvfølgelig der for å både følge begivenheten og å prøvekjøre nykommeren. Men først tar vi et tilbakeblikk på det tidligere generasjonene av luksus-ikonet.

2014 S-klasse: Klart for ny Luksus-Mercedes

Men aller først unner vi oss et lite tilbakeblikk på foregående generasjoner.

Den andre: W126 1972 -1981

Tidløs, klassisk eleganse som står seg godt den dag i dag - 34 år senere.
Tidløs, klassisk eleganse som står seg godt den dag i dag - 34 år senere.

i 1979 kom en helt ny generasjon S-klasse og luksusbil fra Mercedes. Nemlig W126. Rundere og mer aerodynamisk i designspråket. Dette var også en av de første bilene som hadde integrerte støtfangere i kunststoff.

Ellers tro mot det opprinnelige konseptet. Den typiske Mercedes-grillen var der, det samme med de riflete baklampene og de store frontlampene.

Den vakreste S-klasse noensinne, påstår mange. Kanskje er det grunnen til at dette er også den av S-klassene som ble produsert lengst – i hele 12 år. Fra 1981 fikk man den også som i en coupe utgave – SEC.

Luksus, komfort, nye innovasjoner og kraftige motorer var selvfølgelig også på plass. Nå fikk man den også med flere sekssylindrede alternativer.

Dette var en svært dyr bil på sin tid, og bare de færreste hadde mulighet til å kjøpe den ny. På kundelisten finner vi da også blant mange andre Elton John, Ayrton Senna, Helmut Kohl og Alain Prost.

Les vår test av Mercedes SLS AMG her:

Hva koster den nå?

Umisskjennelig og klassisk Mercedesinteriør.
Umisskjennelig og klassisk Mercedesinteriør.

Du får kjørbar bil helt ned mot 15.000 kroner. Dog har den da omsorgsbehov, gjerne en mangellapp og litt rust på kjøpet.

For rundt 50.000 er det mye å velge i om du er ute etter billig bruksbil, mens for skikkelig fine eksemplarer må du opp i rundt 100.000 kroner. Mye utstyr og stor motor trekker prisene opp.

Topputgavene i lang versjon og med største motor og mye utstyr i strøken tilstand, koster opp mot 200.000 kroner. Vi snakker da om prakteksemplarer.

2014 Mercedes S-klasse: Her er den nye sjefen blant direktørbilene:


Benny mener:

Coupe-modellen SEC ble en skikkelig jappe-hit på 80-tallet.
Coupe-modellen SEC ble en skikkelig jappe-hit på 80-tallet.

Jeg husker godt at denne kom og at det lave, brede og den gang ultramordene designet gjorde stort inntrykk. SEC – altså coupéutgaven – var jo også en jappe-hit uten sidestykke på 80-tallet. Pastellfarget dress fra Poco Loco, hockeysveis og dame med "Grorud-palme" – og en SEC. Da var du var den kuleste gutten i gata.

SEC-utgavene har hatt klassikerstatus en stund, mens de elegante sedanene liksom ikke helt har nådd opp. Ennå. Det gjør at du her fortsatt kan sikre deg fin bil til en forholdsvis grei penge.

Før du handler bør du sjekke:

Rust: Særlig i skjermer, nedkant dører, rundt vinduer og takluke, samt jekkfester og gulv.

Slitte kamaksler/vippearmer går igjen på biler med seks sylindere og dårlig servicehistorikk. Tung bil med tung motor gjør at bærekuler og endeledd ofte er slitt. En sjekk av bremser er også obligatorisk.

Sjekk oljelekkasjer fra motor og gir og sjekk at det ikke er ulyd fra bakakselen. Disse bilene begynner å få en del elektronikk, så en litt nøye sjekk av alle elektriske funksjoner er helt klart på sin plass.

Denne Mercedesen har tapt seg 1,5 millioner

Innovasjoner:

Her et S-klasse eksemplar i tidsriktig 80-talls drakt fra Lorinser.
Her et S-klasse eksemplar i tidsriktig 80-talls drakt fra Lorinser.

Dette var den første bilen med airbag som standard

Den var også første bilen med DPF (Diesel Partikkel Filter) og den var tidlig ute med katalysator.

Den hadde automatiske strammere til sikkerhetsbeltet

Nytt var også integrerte støtfangere i kunststoff

Den kunne leveres med EDW – fabrikkmontert alarmanlegg

Et tredje bremselys montert i bakvinduet var også nytt på den tiden.

Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!


Visste du at:

– produksjonen av denne forsatte i Sør-Afrika fram til 1994?

– antispinnsystemet ASR bare var tilgjengelig på de europeiske bilene – og ikke i USA?

– det også fantes en Mercedes 1000 SEL – en spesiell limousin bygget av Transco Bremen?



Les også: Vår store guide til Mercedes SEC, her: