Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-Benz S-klasse er en av verdens mest ambisiøse biler og en innovatør på både design, komfort og ikke minst teknikk, men med en pris som gjør at vi dødelige må nøye oss med drømmen.

I disse dager lanseres sjette generasjon og beskrives av Mercedes selv som verdens beste bil. Broom er selvfølgelig der for å både følge begivenheten og å prøvekjøre nykommeren.

2014 S-klasse: Klart for ny Luksus-Mercedes

Men aller først tar vi et lite tilbakeblikk på de foregående generasjonene av dette bil-ikonet: .

Den første: W116 1972 -1981

Mercedes 450 SEL 6,9. Altså en lang utgave med den største motoren - en V8 på 6,9-liter. Ikke en bil for fattigfolk da den var ny...

For mange er nettopp denne modellen Mercedes med stor M. Lav, lang og bred - med den tradisjonelle grillen med stjernen på toppen, de riflede baklampene og de store rektangulære frontlyktene.

Bilen ble satt i produksjon september 1972 og var den første offisielle S-klasse, selv om Mercedes hadde biler med S i betegnelsen tidligere også.

Mercedes var ubeskjedne nok til å selv si at Rolls-Royce og Cadillac var hovedkonkurrentene. Det sier jo sitt om hva slags kunder de satset på å nå. Dette var jo lenge før BMW 7-serie, Lexus LS og Audi A8.

Vi kan jo nevne at både James Hunt, John F. Kennedy jr og Frank Sinatra har hatt hver sin.

473.035 eksemplarer ble laget fram til 1981. Minste motor var en 2,8-liter rekkesekser, men man fikk den – uvanlig nok – også med en femsylindret turbodiesel på 3 liter, ellers var det V8-bensin som gjaldt. Den største et beist å hele 6,9 liter og 286 hk / 550 Nm.

Les vår test av Mercedes SLS AMG, her:

Hva koster den nå?

Konservativ men allikevel staslig innvendig. Legg også merke til at bilen på bildet nok er en av veldig få med manuelt gir.

Du får en passe halvgrei og kjørbar bil for bare 25.000 kroner. Det er mye bil for pengene. Skal du ha en skikkelig fin og staselig bil med V8-motor, må du opp i rundt 100.000 kroner. Da kan du til gjengjeld ta på deg bryllupskjøring i helgene.

Restaurerte og spesielle eksemplarer kan ha priser opp mot 200.000 kroner og skal da være i perfekt stand, både teknisk og estetisk.

Benny mener:

Det er et svært romslig baksete i Mercedes S-klasse

Mercedes CLS 55 AMG – har tapt seg 1,5 millioner:

Dette er en stilig, klassisk og morsom bil som faktisk ikke koster all verden. Bilene er i utgangspunktet veldig solide og gode, men dyre å fikse om noe først går galt – og det gjør det gjerne på så gamle biler.

Rust er det første man sjekker. Hjulhus, jekkfester, gulv, nedkant av dører, bagasjerom rundt vinduer er obligatoriske sjekkpunkter.

2,8-literen lekker ofte litt olje fra toppakningen, og på biler med forgasser kan denne være kronglete å justere når den blir slitt.

Sjekk også girkasse og drivverk. Ulyd fra bakaksel forekommer på biler som har gått langt. Oljelekkasjer både på motor og gir bør også sjekkes, sammen med den obligatoriske sjekken av bremser og forstilling.

Et helt og pent interiør er en stor, stor fordel.

Innovasjoner:

Riflete baklykter var i mange år et typisk Mercedes-kjennetegn. Her en 350 SE

Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!

ABS-bremser tilgjengelig fra 1975

Sikkerhetskarosseri med deformerbare soner, forsterkede soner rundt kupeen.

Helpolstret dashbord og deformerbare brytere og hendler som skulle gå i stykker ved kollisjon

Deformerbart sikkerhetsratt.

Drivstofftank montert foran bakakselen

"Wraparound blinklys" som gjorde dem synlig fra to kanter.

Verdens første serieproduserte personbil med turbodiesel-motor i 1977.

Visste du at:

– kun 7.380 eksempler ble produsert med 6,9-liters motor?

– den ble kåret til European Car of the Year i 1974?

– bilen var ferdig designet allerede i 1969 av Friedrich Geiger?



Les også: Denne Mercedesen S-klassen finnes egentlig ikke: