Skal det være en helt ubrukt, 50 år gammel Chevrolet?

Auksjonsfirma gjorde utrolige funn i nedlagt bilforretning.

Man skulle ikke tro det, men dette er 'nybiler'   trillet ut i solen for første gang på mange, mange år. Pickupen fra 1958 har gått 1 amerikansk mile, altså halvannen kilometer, Corvetten fra 1978 og Impalaen fra 1964 helt til høyre i bildet har begge gått ca. 5 miles   og ingen har noen gang vært registrert. I september selges de på auksjon sammen med over 20 andre 'nybiler'. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Man skulle ikke tro det, men dette er "nybiler" trillet ut i solen for første gang på mange, mange år. Pickupen fra 1958 har gått 1 amerikansk mile, altså halvannen kilometer, Corvetten fra 1978 og Impalaen fra 1964 helt til høyre i bildet har begge gått ca. 5 miles og ingen har noen gang vært registrert. I september selges de på auksjon sammen med over 20 andre "nybiler". (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Av og til dukker det opp biler til salgs som ikke er blitt kjørt langt før de av forskjellige årsaker har blitt parkert. Ofte knytter det seg triste hendelser til slike biler, og sorg og bedrøvelser hos etterlatte som ikke har klart å kvitte seg med bilene.

En sjelden gang dukker det også opp biler som av til dels merkelige årsaker aldri har blitt solgt og registrert i det hele tatt. Men å finne flere slike biler på ett sted, det blir for fantastisk til å være mulig.

Les også: Eieren døde - men enken lot Volvoen stå rolig i 20 år

500 biler – mange ”ubrukte”

Men av og til er faktisk virkeligheten mer fantastisk enn fantasiene. Og et slikt tilfelle har nettopp åpenbart seg i småbyen Pierce, Nebraska, der ærverdige Lambrecht Chevrolet Company nå for alvor går over i historien. 28. og 29. september auksjoneres alt av firmaets eiendeler bort, slik det ble låst ned da driften ble lagt ned i 1996.

Mens dens artsfrender ble klargjort og tatt i bruk av sine eiere i 1963 og 1964, ble denne Impalaen stående i butikken.50 år senere er det endelig tid for å ta av plast-trekket av interiøret. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Mens dens artsfrender ble klargjort og tatt i bruk av sine eiere i 1963 og 1964, ble denne Impalaen stående i butikken.50 år senere er det endelig tid for å ta av plast-trekket av interiøret. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Det er spennende nok i seg selv å høre om en samling på rundt 500 biler med smått og stort, som innehaver Ray Lambrecht av forskjellige årsaker samlet på seg i løpet av de 50 årene han og kona drev hele bilforretningen sammen med kun én øvrig ansatt; en mekaniker. Men så er det altså noen virkelige rosiner i pølsa, også:

Uvisst av hvilken grunn ble nemlig noen biler stående usolgt.

Bestemt prispolitikk

Kanskje fordi Lambrecht, ifølge datterens omtale på auksjonsnettstedet VanDerBrink Auctions, kjørte en spesiell prispolitikk: Han prutet aldri, men ga allerede i utgangspunktet kunden den laveste prisen han kunne, overbevist om at de ville komme tilbake og godta den etter å ha forhørt seg andre steder.

Mann- og kone-butikken Lambrecht Chevrolet vokste raskt i omsetning i den lille byen, og familien gjorde det godt nok til at man var blant de som fikk tildelt en av de 300 første Corvettene i 1953. Her er det tydeligvis fru Mildred som poserer bak rattet i bilen, som fremdeles har transportdokumentene bak glasset der bakskiltet senere ble montert. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Mann- og kone-butikken Lambrecht Chevrolet vokste raskt i omsetning i den lille byen, og familien gjorde det godt nok til at man var blant de som fikk tildelt en av de 300 første Corvettene i 1953. Her er det tydeligvis fru Mildred som poserer bak rattet i bilen, som fremdeles har transportdokumentene bak glasset der bakskiltet senere ble montert. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Vi kan tenke oss at han ikke lot seg dupere på andre måter heller, og i slike tilfeller kan nok en og annen bil forbli usolgt.

Les også: – Hjelp, hvordan får jeg liv i en bil etter 34 års hvile?

Da auksjonsfirmaet låste seg inn i butikken som Lambrecht selv bygget forut for åpningen i 1946, fant de nemlig et knippe biler med bare en håndfull miles på telleverket:

Det er for eksempel snakk om en 1978 Corvette Pace Car med 5 miles, en 1960 Corvair med 1 mile, en 1980 Monza med 9 miles, en 1976 Cheyenne pickup med 4 miles, en 1975 Caprice med 7 miles, en 1958 Cameo pickup med 1 mile, en 1966 Chevelle med 4 miles og en 1979 Caprice med 5 miles – for bare å nevne noen.

Et familiedrevet, stabilt firma vil vi tro har bedre systemer for å arkivere ting
Et familiedrevet, stabilt firma vil vi tro har bedre systemer for å arkivere ting

I den lange, men ikke helt komplette auksjonskatalogen ligger det foreløpig opplysninger om hele 25 biler med under 10 miles på meteret – og flere tipper vi det vil bli frem mot auksjonen!

Mann, kone og én ansatt i 50 år

Bilene er selvsagt det mest interessante som selges, men når en slik tidskapsel fra 50 års familiedrift åpnes – og man forstår at her har det ikke vært kastet mye i årenes løp – er det selvsagt mye annet som kan friste, også.

Lagringsstøv er den verste utfordringen på de fleste bilene, men akkurat Cameo-pickupen fra 1958 - som bare har gått én mile - har en gang fått en bulk i taket. Det er nesten så den bør få være slik i fremtiden også... (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Lagringsstøv er den verste utfordringen på de fleste bilene, men akkurat Cameo-pickupen fra 1958 - som bare har gått én mile - har en gang fått en bulk i taket. Det er nesten så den bør få være slik i fremtiden også... (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Her finnes gamle diagonaldekk i tilsvarende gamle display-stativer, et rikholdig delelager, salgslitteratur, promotion-utstyr og annet som bilnostalgikere gjerne byr friskt på når det en sjelden gang dukker opp på eBay.

Les også: Vannverkssjefen på Romerike hadde også noen perler...

Populært PR-materiale

En av de virkelige høydepunktene her vil være pedalbilen som er en skalamodell av Corvetten fra 1956-1957 – en pedalbil som eierparets to barn tråkket rundt i mens far selv kjørte den ene av de 300 førsteårs-Corvettene, som Lambrecht Chevrolet hadde vært heldige og fått tildelt fra GM.

Dette må ha vært alle amerikanske barns drøm på 1950-tallet - en tråbil med karosseri som en 1956 eller 1957 Corvette. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)
Dette må ha vært alle amerikanske barns drøm på 1950-tallet - en tråbil med karosseri som en 1956 eller 1957 Corvette. (Foto: Photo courtesy of VanDerBrink Auctions)

Har du lyst på gammelbil kan du altså boltre deg i gamle innbyttebiler som Ray Lambrecht av en eller annen grunn beholdt selv i løpet av sine 50 år i bransjen når auksjonen går av stabelen i september. Og synes du veteranbiler er noe herk fordi de er godt brukt, kan du altså slå til på en av de ”nye” veteranbilene som aldri har vært registrert og ute på veien.

Og lurer du på historien bak, vil sikkert både Ray og kona Mildred Lambrecht på 95 og 92 år være tilstede og bevitne det når livsverket deres splittes opp for å komme i entusiasters hender. De husker visstnok fremdeles historien bak hver eneste bil som finnes i samlingen – og vi tipper det ligger et stort antall gode historier her for den som vil høre.

Se den fantastiske ”utpakkingen” av noen av de ubrukte gamle bilene i videovinduet under:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rRFiSUH4gdQ#at=12

(Får du ikke spilt av video på mobil/lesebrett - klikk her

Les også: BMW-legenden kan være en av verdens minst kjørte