Tror du det holder å bremse ned foran fotoboksen og så gi gass igjen med en gang du har passert den?

Da lever du farlig på stadig flere steder i Norge. Siden 2009 har det nemlig kommet flere strekninger med gjennomsnittsmåling – og da er det snittfarten din mellom de to boksene som gjelder.

Nesten to mil

Fredag er det klart for en ny. Da starter nemlig Statens vegvesen snittmåling i Lærdalstunnelen, en måling som skal være den lengste i verden i sitt slag.

Boksene er satt opp noen kilometer inn i tunnelen – og de måler gjennomsnittsfarten på over en strekning på nesten to mil. Vegvesenet har drevet prøvedrift av dette i noen måneder allerede – men nå er det altså alvor.

LES OGSÅ: Her kom det nye fotobokser

Blinker svakt rødt

Når du kjører inn i tunnelen blir du møtt av et vanlig fotoboksskilt, med underteksten "Strekningsmåling i tunnelen".

Rent praktisk virker denne målingen slik at alle biler blir fotografert i begge fotoboksene. Som bilist ser du det ved at det blinker svakt rødt i fotoboksen når du passerer.

LES OGSÅ: Det blinker – men ikke sikkert du får bot

Brev i posten?

Når bilde nummer to blir tatt, sjekker systemet lynraskt hva gjennomsnittsfarten din har vært. Er du innenfor fartsgrensen, blir bildene slettet umiddelbart.

Er du derimot over, får du et tydelig, rødt varselsblink like etter boks nummer to. Og da er det grunn til å vente seg et lite hyggelig brev i posten etter hvert, med bot avhengig av hvor mye over fartsgrensen du har blitt målt.

Speedometeret viser feil

Også Oslofjordtunnelen mellom Hurumlandet og Drøbak har fått gjennomsnittsmåling. Her er fartsgrensen nå på 70 km/t.

I Lærdalstunnelen er det lov å kjøre i 80 km/t. Her er det også satt opp egne fartstavler inne i tunnelen som opplyser deg om reell fart. De aller fleste speedometere har en feilvisning og i enkelte biler er den såpass stor at man i praksis kan ligge et godt stykke under fartsgrensen, selv om speedometeret viser noe annet.

LES OGSÅ: Derfor må du ikke stole blindt på speedometeret