Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg lurer bare på hvor mye man ca. bør bruke på en bruktbil? Tenker da på minstepris på en brukbar bil, da jeg bare er student. Takknemlig for svar!

Benny svarer:

Hei på deg!

Dette er et spørsmål som går igjen med jevne mellomrom.

Jeg er dessverre redd for at det ikke finnes noen eksakt fasit på akkurat dette, men jeg har nå allikevel gjort meg noen tanker rundt det..

Når jeg sier at det ikke finnes noen fasit, er det fordi jeg tror at forskjellige mennesker har tidvis svært forskjellig syn på hva som er rimelig trafikksikkert og driftssikkert - og ikke.

Flaks og uflaks

Ikke minst handler det også mye om flaks og uflaks når man kjøper bil i denne prisklassen.

Man kan kjøpe seg bil til 80.000 kroner som er i kronisk uorden, og jeg kjenner folk om folk som har kjøpt bil til 15.000 som har fungert prikkfritt og uten påkost av noe slag i fire år. Selv om den ikke akkurat var for kakepynt å regne ...

Du kan få en helt grei Hyundai Accent til 25.000 kroner som sikkert orker et par år til på landeveien uten for mye plunder og heft, men hvis du ser på statusmodeller som BMW 7-serie og påkostede Audi-varianter, så kan dette fort snu seg til de reneste pengesluk, om man er uheldig.

Man må jo også ta høyde for at småbiler som Ford Fiesta og Opel Corsa - som i utgangspunktet koster mindre og er simplere enn større utgaver som f. eks Volvo 850 og Opel Omega - gir nyere bil for samme penger. Rett og slett at det er mindre som kan gå i stykker trekker jo akkurat i denne sammenhengen opp.

Minst 40 000,- ?

Jeg pleier å si som en slags tommelfingerregel at du bør putte minst 40.000–50.000 kroner i en bil for å få en av noenlunde kurant merke som ikke er for gammel.

Da får du en bil som har i alle fall noe sikkerhetsutstyr som f. eks airbag, ABS-bremser og kanskje til og med aircondition og som i tillegg ikke ser ut som om den har vært med i krigen og tapt.

Ofte er en bil av asiatisk herkomst også smart når det gjelder driftssikkerhet, men kanskje ikke når det gjeldet komfort, kjøreegenskaper og design. Her må man gjøre noen valg ut fra hva som er viktigst.

En nøye sjekk er her helt klart på sin plass, uansett bilmerke. Få eiere (helst bare én) nylig utført service og en EU-kontroll som ikke er for gammel er ting du bør se etter her.

Ønsker deg lykke til!

Les også: Slik unngår du fotoboks-bot



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Hva er verst for en bil - alder eller kilometer?


Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: