Citroën designerne har hatt som mål at C4 Grand Picasso skal føles som et oppholdsrom innvendig. Fem separate bakseter gir stor grad av fleksibilitet, de to bakserste kan felles ned i gulvet.
Citroën designerne har hatt som mål at C4 Grand Picasso skal føles som et oppholdsrom innvendig. Fem separate bakseter gir stor grad av fleksibilitet, de to bakserste kan felles ned i gulvet.

2014 Citroën C4 Grand Picasso: Her er det plass til hele storfamilien

Citroën fornyer sjuseteren sin. Se de første bildene:

Franskmennene har i mange år hatt et godt tak på store flerbruksbiler for familien – og her er en nyhet som sikter seg rett inn mot de med mange unger og behov for plass og fleksibilitet.

Citroën har nemlig akkurat offentliggjort de første bildene av sin nye C4 Grand Picasso. Tidligere har vi fått se den nye C4 Picasso – her kommer den lange utgaven med sju seter.

Bedre plass

Citroën hadde brukbar suksess med første generasjon C4 Grand Picasso som særlig i starten solgte ganske bra.

Den nye er nøyaktig like lang som forgjengeren (4,59 m.), men akselavstanden er strukket en god del lenger. Det gir først og fremst bedre plass for dem som sitter i baksetene.

Den debuterer i høst og kommer til Norge sent i 2013 - Citroëns nye C4 Grand Picasso.
Den debuterer i høst og kommer til Norge sent i 2013 - Citroëns nye C4 Grand Picasso.


LES OGSÅ: Eierne skryter Grand Picasso opp i skyene

Opp til 700 liter

Bagasjerommet har økt med 69 liter, til 645 liter når du bruker den som femseter.

De tre baksetene i midten kan alle skyves i lengderetningen, slik at du kan prioritere hvor du trenger plassen mest. Med disse skjøvet helt fram, øker bagasjerommet til voksne 700 liter. Citroën opplyser ikke hvor mye bagasjerom du har med alle sju setene i bruk, men det duger nok best til noen handleposer.

LES OGSÅ: Så lekker kan en SUV være

Store glassflater

Designmessig skiller Citroën Grand C4 Picasso seg ut fra femseters-modellen. Blant annet i fronten, dessuten har den takrails som fremhever bilens profil og nye baklykter med 3D-effekt.

Citroën går fortsatt for store glassflater, mens de smale frontlyktene og lys i tre "etasjer" gir fronten særpreg.


Nye C4 Grand Picasso er nøyaktig like lang som forgjengeren, men den innvendige plassen har økt.
Nye C4 Grand Picasso er nøyaktig like lang som forgjengeren, men den innvendige plassen har økt.

Ekte oppholdsrom

Innvendig har målet vært å lage en kupe som skal oppleves som et ekte oppholdsrom, der hver passasjer skal ha høy grad av komfort. Du kan til og med laste opp egne bilder på den 12-tommers panoramaskjermen, det er altså ikke bare på stueveggen du kan ha familiebildene dine!

Mye glass er nevnt, C4 Grand Picasso har større glassflater enn noen andre modeller i denne klassen, til sammen 5,7 kvadratmeter. Citroën lover også mer påkostede materialer enn tidligere. De to passasjerene helt bakerst har fått egne air condition-dyser, også det som første bil i klassen.

LES OGSÅ: Sjuseter til 50.000 kroner – sjekk denne!

Slutten av året

Lillebror C4 Picasso kommer til Norge mot slutten av august.

Vi må vente litt lenger på Grand Picasso. Den debuterer på det franske markedet i september og er ventet hit til lands mot slutten av året. Priser er foreløpig ikke klare.

Tør å være sær: Les mer om første Grand Picasso her

Nye C4 Grand Picasso er ikke veldig langt unna - det er en bil den norske Citroën-importøren helt sikkert gleder seg til å få inn.
Nye C4 Grand Picasso er ikke veldig langt unna - det er en bil den norske Citroën-importøren helt sikkert gleder seg til å få inn.

LES OGSÅ: Går lyset? Det kan bli kjempedyrt