Volkswagen Touareg var kostbar som nybil - nå er det mye  å velge mellom for i overkant av 200.000 kroner på bruktmarkedet.
Volkswagen Touareg var kostbar som nybil - nå er det mye å velge mellom for i overkant av 200.000 kroner på bruktmarkedet.

Brukt Touareg: Billig å kjøpe – men det kan fort bli dyrt

Stor SUV kan være risikosport når den har fått noen år på nakken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei i stedet for å kjøpe Passat stasjonsvogn til den samme prisen, hva tror du om å kjøpe en Volkswagen Touareg i stedet?

Jeg har sett på flere som koster rundt 220.000 kroner og jeg har en følelse av at det kanskje er mulig å presse prisene noe, i alle fall hos dem som selger privat. Kan bruke maks 250.000 kroner på det og må ha en bil det ikke er mye tull med. Har Golf i dag og er fornøyd med den, men trenger mer plass. Hilsen Jostein.

Benny svarer:

Hei Jostein! Skjønner godt at det kan friste å velge litt fra "øverste hylle", Touareg har da også hatt et ganske solid verditap de siste årene, det er relativt mye å velge mellom for under 250.000 kroner her.

Da snakker vi om en åtte-ti år gammel bil, der kilometerstanden fort ligger rundt 200.000, noen også betydelig mer.

Jeg er redd det blinker litt i varselslampene oppe i hodet mitt når jeg skriver dette. Etter så mange år kan det meste egentlig skje med bilen – og på en bil som Touareg kan det også fort bli dyrt, veldig dyrt.

Jeg tok en liten sjekk på det som ligger ute til salgs, og i annonseteksten til det som akkurat nå er Norges rimeligste Touareg (176.327 kroner) står det noe som etter mitt syn er egnet til skremme ganske godt. Jeg siterer:

Betydelig påkostet med kvitteringer for over Kr 190.000,- de siste par år. Det er bl.a. byttet: Bremseskiver og klosser rund baut, vannpumpe, kamaksel, kompressor + div. til luftfjæring, bærearmer, oljekjøler og rør til girkasse, xenonpærer.

LES OGSÅ: Hva mer kan gå galt med denne bilen?

Velge bensin?

Da vet jeg ikke om jeg føler meg heeelt beroliget av at selgeren legger til dette: Så her har du muligheten til å få en bil der de store påkostene er tatt, så slipper du å ta det på din egen kappe.

Riktig så enkelt er det nok dessverre ikke. Som du skjønner: Her er det mulig å gå på noen smeller som virkelig merkes på familieøkonomien, derfor anbefaler jeg absolutt ikke biler som dette hvis man lever på ganske stramme budsjetter fra før.

Da er det nok atskillig tryggere å velge en Passat, ja. Da får du også langt nyere bil, gjerne med kortere kilometerstand.

Hvis du likevel vurderer Touareg, er det grunnleggende viktig å finne en bil med komplett servicehistorikk. Sjekk at slitedeler er skiftet og at bilen har blitt godt fulgt opp. En eier er aldri dumt. Så fersk EU-kontroll som mulig er også bra.

De fleste eksemplarene på bruktmarkedet har dieselmotor. Det blir også regnet som det mest kurante, men du kan nok få mer bil for pengene hvis du i stedet går for et eksemplar med 3,2-liters V6 bensin. Bare vær obs på at den kommer til å koste deg temmelig mye i bensinregninger hvis du velger en sånn.

Touareg-interiøret er påkostet og de fleste bilene ble solgt nye med mye utstyr.

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene ingen vil ha

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Flerbruksbil til minipris


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: