Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Nå har jeg sett meg lei på dem som suser forbi på høyresiden i kollektivfeltet de morgenene jeg sitter i kø på vei inn til jobben. Jeg bor i Lier utenfor Drammen og jobber i Oslo, det betyr mange timer i kø selv om jeg kan flekse litt på tidspunktene.

For å komme til saken: Har bestemt meg for å kjøpe elbil og så først på Nissan Leaf som jeg skjønner er en stor suksess. Men på bruktmarkedet kan jeg få en Mitsubishi i-MiEV mye billigere. Hva er grunnen til at de er priset så forskjellig, de gjør vel omtrent det samme? Setter pris på et kjapt råd her. Hilsen en som er lei av køer!

Benny svarer:

Hei du! Ja, den køen kjenner jeg også til. Jeg bor i Asker, altså litt nærmere Oslo enn deg, så da sitter vi nok i samme køen noen ganger. Det gjør også at jeg har stor forståelse for at du ønsker å bruke kollektivfeltet (lovlig) i stedet for å stå der og stange.

Leaf har blitt en stor suksess for Nissan og er faktisk en av Norges mest solgte biler akkurat nå. Mitsubishi i-MiEV har havnet veldig i skyggen av dette og er nok ganske "ferdigsolgt" som nybil.

Det har også gått hardt ut over prisene i bruktmarkedet. Rundt 140.000 kroner ser ut til å være prisbunnen akkurat nå, men jeg har en mistanke om at du kan komme enda lenger ned hvis du sjekker markedet litt aktivt og presser prisene.

i-MiEV var den første fullverdige elbilen på det norske markedet. I det legger jeg at den er utviklet som en helt vanlig bil, men har eldrift i stedet for bensin- eller dieselmotor. Biler som Think og Buddy er strengt tatt noe helt annet.

Misfornøyd eier: Elbilen er et rent helvete å kjøre


Franske søsken

Mitsubishien var da også en stor suksess lenge og hentet nok kunder som tidligere ikke hadde vurdert elbil. Men så kom det et stort problem, og det het Nissan Leaf. Leaf er rett og slett mer bil enn i-MiEV. Mer moderne og påkostet konstruksjon, mer plass, mer komfort, bedre kjøreegenskaper.

Mitsubishi svarte med å senke prisene på i-MiEV, men det var ikke nok. Salget flatet skikkelig ut og nå velger kundene Leaf i stedet.

Men for all del: i-MiEV bør duge helt greit som pendlerbil. Du kommer deg tur/retur jobben med en lading og det er en veldig anvendelig og smekker bil i bytrafikken. Du får som kjent også mange fordeler i form av gratis bompassering, parkering og lav årsavgift, for å nevne noe.

Et lite tips:i-MiEV har også søstermodeller fra Peugeot og Citroën. Her kan det nok være enda mer prutningsmonn å hente, de fleste som er ute etter denne bilen søker nok etter Mitsubishi-varianten i stedet for de to franske.

Lykke til med elbil-jakten!

Mitsubishi-i-MiEV

LES OGSÅ: Slik endte testen vår av i-MiEV



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Flerbruksbil til minipris


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: