Det nye systemet skal
Det nye systemet skal "se" gjennom andre biler - og advare deg i god tid før en eventuell faresituasjon.

Snart kan dette være standard i bilen din

Nytt system skal advare om fare – før du ser det.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilprodusentene jobber intenst med å komme opp med nye hjelpemidler som kan forhindre ulykker i trafikken.

Automatiske bremsesystemer, filskifte-varsler og radar som overvåker blindsonene er bare noe av det som har begynt å bli vanlig på stadig flere biler. Og mer skal det bli.

Virke rundt svinger

Ford har nå gått ut med informasjon rundt noe av det de forsker på. Her er det snakk om bil-til-bil kommunikasjon som skal advare hvis biler foran i trafikken bremser kraftig opp.

Systemet skal kunne virke rundt svinger eller gatehjørner i byen – og det skal også fungere selv om det er andre biler imellom.

LES OGSÅ: Stor bil er tryggest når det smeller

Bremse i tide

"Electronic Brake Light" kaller Ford det selv. Ved nødbremsing sender bilen ut et signal til kjøretøyer bak – og hos dem tennes en rød lampe på dashbordet.

På den måten blir man advart allerede før en farlig situasjon kan oppstå – og kan bremse ned i tide.

LES OGSÅ: Familiebil skuffet i kollisjonstest

Felles prosjekt

Kommunikasjon mellom kjøretøyene blir sett på som et av de viktigste skrittene videre i arbeidet med å få ned ulykkestall på veiene.

I Tyskland har en rekke produsenter gått sammen om et fireårig prosjekt kalt Safe Intelligent Mobility – Testfield Germany. Ford er en av deltakerne her og har brukt dette til å blant annet teste ut sitt nødbrems-system.

Kommer i bilene

Til sammen 500 testsjåfører i 120 biler er engasjert. De har logget ikke mindre enn 41.000 timer så langt i prosjektet.

Ford har brukt 20 eksemplarer av flerbruksbilen S-Max underveis i testingen. Målet skal være at den nye teknologien er på plass i nye biler i løpet av noen år.

LES OGSÅ: Opptatt av sikkerhet? Velg hvit bil!

Systemet skal fange opp også biler som bremser opp rundt en sving - og advare bakenforkjørende.

– Hvor står du nå, spurte Viking hver gang jeg ringte