Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mars kom den til Norge for første gang, fjerde generasjon Toyota RAV4.

Her tok Toyota et langt skritt oppover med sin folke-SUV. Den ble hele 20 centimeter lengre og mer påkostet – samtidig som prisen på rimeligste utgave gikk kraftig ned.


Ikke for optimistiske

Den første indikatoren på at dette kom til å bli en suksess fikk vi allerede før nye RAV var i landet. Toyota hadde nemlig forhåndssolgt 500 eksemplarer.

Målet var å selge 3000 eksemplarer i 2013. Noe vi i Broom den gangen karakteriserte som "ambisiøst". Nå viser det seg imidlertid at Toyota slett ikke var for optimistiske da de la dette salgsmålet – tvert imot.

LES OGSÅ: Her er førsteinntrykket vårt fra lanseringen i Spania

Kommer på senhøsten

– Nei, vi har blitt positivt overrasket her! Vi kunne nok solgt opp mot 5000 eksemplarer i år hvis vi hadde fått nok biler. Vi jobber hele tiden med å skaffe flere og skal nok ende et godt stykke over 3000 i år, sier Toyotas informasjonssjef Espen Olsen.

– Det betyr at det er ventelister og leveringstid nå?

– Ja, på de mest populære utgavene er det det. De som bestiller i dag kan vente å få bilen sin i oktober/november. Det er naturligvis på mange måter et luksusproblem, men vi skulle gjerne hatt muligheten til å levere kjappere, sier Olsen.

LES OGSÅ: Land Rover-kundene måtte være tålmodige


Velger dyrere

Per i dag har importøren noen biler i utstyrsgraden Active på lager. Det er mellomste nivå – men mesteparten av kundene vil ha toppmodellen Executive.

– Kundene velger generelt dyrere modeller enn vi hadde forventet. Vi har også høy andel av bensin, der de fleste velger det i kombinasjon med CVT-girkasse, forteller Espen Olsen.

Villige til å vente

– Men hva skjer når dere har såpass lang leveringstid – mister dere kunder?

– Det er naturligvis en fare for det, men vårt inntrykk er at kundene er villige til å vente litt når de først har bestemt seg for bil. Vi er jo heller ikke de eneste som opplever dette. Men vi jobber som sagt hardt for å skaffe flere biler og redusere køen, sier Olsen.

Klikk her for å lese testen vår av RAV4

RAV4 vokste betydelig i siste generasjon, noe som har gitt vesentlig bedre plass både i baksetet og bagasjerommet. (Foto: Benny Christensen)


LES OGSÅ: Jakten på den beste brukt-SUVen