Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV har vært den store slageren i bilverdenen de siste 10–15 årene. De har tatt store markedsandeler – og denne bilklassen vokser fortsatt i høyt tempo.

Men selv om veldig mange bilkjøpere vil ha SUV, er det ikke automatisk slik at alle biler i denne klassen blir en suksess.

Nei, noen havner helt i skyggen av konkurrentene og gjør seg fortjent til merkelappen "flopp".

Lunken mottakelse

En av dem som kommer høyt på lista blant disse er Renault Koleos. Renault var tidlig ute blant de europeiske bilprodusentene da de lanserte Koleos i 2006.

Da skrøt de blant annet av at den var utviklet på rekordtid (28 måneder) og at budsjettet var så lavt (i bilsammenheng) som tre milliarder kroner.

Men om dette var lurt å opplyse er nok en annen sak. Koleos fikk en svært lunken mottakelse. Hit til Norge kom den ikke i det hele tatt – og det til tross for at denne bilklassen da for alvor var i gang med å ta av.

LES OGSÅ: Jakten på den beste brukt-SUVen

Får en lillebror

Den har heller ikke vært noen suksess andre steder i verden heller, men har forblitt på markedet – mens Renault har brukt lang tid på å utvikle andre biler i dette segmentet.

Nå har de endelig en mindre crossover på gang. Den heter Captour og i samme slengen gir de nå Koleos ny facelift, i håp om at den skal kunne henge med noen år til.

Koleos har også fått noen forsiktige oppgraderinger i interiøret - slik ser det ut etter faceliften.

LES OGSÅ: Captiva – har du hørt om den?


Andre makeover

Bilen er akkurat avduket på Buenos Aires Motor Show i Argentina. Dette er strengt tatt andre gang Renault pynter på bilen. Første gang var i 2011 da den fikk en større oppgradering. Nå er det snakk om litt mindre finpuss.

Koleos har fått helt ny grill som gjør den lik resten av Renault-familien. Renault-logoen er også blitt større, også det i tråd med designspråket om dagen.

Bygges i Sør-Korea

Innvendig er det snakk om nye materialer og noe nye utstyrspakker. Koleos får også Renaults R-Link infotainment-system, med blant annet en sjutommers touch-skjerm og blindsonevarsling.

Koleos bygges for øvrig i Sør-Korea og den leveres med både forhjuls- og firehjulstrekk.

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Timingen var god da Renault lanserte Koleos tilbake i 2006, men bilen traff absolutt ikke blink.

LES OGSÅ: Er det smart å kjøpe bruktimportert SUV?