En forlenget utgave av S60 (bildet)  blir første Volvo 'Made in China'. I Kina er det særlig viktig med god plass i baksetet, og da blir vår S60 for snau.
En forlenget utgave av S60 (bildet) blir første Volvo "Made in China". I Kina er det særlig viktig med god plass i baksetet, og da blir vår S60 for snau.

Dette blir den første Volvoen fra Kina

Produksjonen er snart i gang og ambisjonene store.

Det var har vært "business as usual" hos Volvo det meste av tiden etter at de ble overtatt av kinesiske Geely i 2010.

Kineserne har hele tiden poengtert at de har store ambisjoner for Volvo og at målsettingen både er å styrke merkevaren internasjonalt – og gjøre Volvo til en betydelig aktør på det store, kinesiske markedet.

To nye bilfabrikker

Suksess i Kina krever blant annet at man klarer å holde kostnadene nede og her ser det ikke ut som Geely prøver seg på noen snarveier.

Nei, de bygger like godt to helt nye bilfabrikker i landet, en i Chengdu og en i Daqing. Førstnevnte er så godt som ferdig, og produksjonen skal etter planen være i gang etter sommeren.

LES OGSÅ: Historiens største oppgradering fra Volvo

Forlenget S60

De aller første prøveeksemplarene har allerede rullet av samlebåndet. De skal brukes til testing av ting som understell og kjøreegenskaper. Volvo skal også gjennomføre egne krasjtester.

Bilen som får æren av å starte det hele for Volvo i Kina, er en forlenget utgave av sedanen S60. Kineserne er glade i store sedaner og kompakte S60 blir i så måte for liten for mange.

LES OGSÅ: Audi lanserer "Kina-modell" i Norge

XC90 gjenoppstår

Her skal det derfor være snakk om økt akselavstand og vesentlig bedre plass i baksetet enn på den S60-utgaven vi kjenner.

Det er ventet flere spesialtilpassede modeller i årene framover, samtidig som Geely skal lage modellserier basert på dagens Volvo-modeller. Blant annet skal dagens XC90 gjenoppstå i Kina når produksjonen i vår del av verden opphører.

Ny XC90: Nå er testingen i gang – les mer her

Mer enn firedobling

Volvo-salget er ikke noe å rope hurra for om dagen, med minustall i flere viktige markedet. Suksess i Kina blir derfor desto viktig og her er ambisjonene store.

I fjor solgte Volvo under 50.000 biler i Kina. Målsettingen skal være å øke dette tallet til 200.000 innen 2020. Fabrikken i Chengdu er som sagt i gang, i Daqing skal bilene begynne å rulle av samlebåndet mot slutten av neste år.

LES OGSÅ: Volvo-sjefen måtte gå


Dagens Volvo XC90 har vært med oss i over ti år, det er lenge for en bilmodell!
Dagens Volvo XC90 har vært med oss i over ti år, det er lenge for en bilmodell!

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium